Commentaar: Kan de brandweer bij alle huizen komen?

5 december 2008 om 00:00 Nieuws

Zijn de huizen in de gemeente Barneveld goed bereikbaar voor de brandweer? Een helder antwoord op deze vraag van de ChristenUnie dinsdag in de raadscommissie Bestuur moest verantwoordelijk portefeuillehouder burgemeester Jos Houben schuldig blijven. En hoewel zijn woordvoerder de volgende dag verklaarde dat nieuwbouwwijken nadrukkelijk de aandacht hebben en dat via de wijkplatforms ‘geregeld’ aandacht gevraagd wordt voor geparkeerde auto’s die de doorgang belemmeren, heeft de ChristenUnie hier terecht de vinger bij gelegd. Dit onderwerp verdient meer aandacht. Twee jaar geleden stelde de partij het punt ook al aan de orde, maar kreeg toen een ‘er is niets aan de hand-slaap zacht’-antwoord van het college. Maar is dat antwoord niet te voorbarig geweest of tenminste aan een herziening toe? In het licht van de discussie over het al dan niet halen van aanrijtijden is het minstens zo belangrijk te weten of obstakels onderweg de rit niet onnodig vertragen.

Diverse lezers reageerden op de publicatie in deze krant over de vraag van Tjitske Kuiper. Een ondernemer wijst erop dat niet alleen huizen, maar ook winkels in het centrum van Barneveld lang niet altijd bereikbaar zijn doordat kerkgangers hun voertuig voor dergelijke panden parkeren. En een inwoner van de Wildzoom merkt op dat de straat zo smal is dat een kleine vuilniswagen nodig is om het vuil op te halen, omdat de grote wagen er niet kan rijden. Laat staan dat er een brandweerwagen door kan. Weer een ander vraagt zich af hoe het zit met de controle op foutparkeerders die doorgang van hulpdiensten belemmeren. Hier worden wezenlijke punten aan de orde gesteld.

De gemeente zou er goed aan doen een meldpunt in te stellen voor dergelijke situaties. Zo’n meldpunt zou geregeld onder de aandacht moeten worden gebracht en de resultaten moeten publiek worden gemaakt. Het draait namelijk om bewustwording en bewust blijven. Zowel gemeente en burgers moeten gezamenlijk optrekken en elkaar wijzen op het gevaar van onbereikbaarheid voor hulpdiensten. En waar dit stelselmatig genegeerd wordt, bijvoorbeeld door foutparkeerders, moet dit worden afgedwongen. Sleep een auto op een gegeven moment weg op kosten van de eigenaar, zou dan het advies moeten zijn. Veiligheid gaat immers iedereen aan.

Als er infrastructurele ingrepen nodig zijn, bijvoorbeeld bij te smalle straten, moet ook hier serieus nagedacht worden over oplossingen. Er is werk aan de winkel. De vraag van Kuiper verdient een antwoord, dat niet opnieuw een kluitje in het riet mag zijn.

Hans-Lukas Zuurman

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie