Commentaar: Proefballonnen

23 november 2008 om 00:00 Nieuws

Vervoerder Connexxion liet deze week een proefballon op. De Valleilijn (Amersfoort-Ede, via Barneveld) moet op termijn een hoogwaardige kwartiersverbinding tussen Arnhem en Utrecht worden. Volgens projectmanager Coen Storm heeft de Valleilijn potentie. Sinds de lijn in december 2006 is overgenomen van de Nederlandse Spoorwegen is sprake van een reizigersgroei van veertig procent. Bovendien zou een opwaardering van de lijn dé oplossing zijn voor automobilisten die op de A1 en A28 in de file staan. Deze files zijn het resultaat van de dichtslibbende Randstad.

De gemeente Barneveld bevindt zich in een overloopgebied. Recent kondigden ontwikkelaar Heijligers en de gemeente Barneveld daarom de realisatie van het ambitieuze kantorenpark Columbiz aan. Men wil inspelen op toekomstige ontwikkelingen. Het park moet straks goed bereikbaar zijn. Het is naast Transferium Barneveld Noord gepland, dat in de toekomst ook een veel belangrijkere status moet krijgen door een intercitystop op het Hollands Spoor (Amersfoort-Apeldoorn). Tel daar de gewenste kwartiersverbinding Utrecht-Arnhem bij op en Barneveld heeft straks zijn eigen ‘Utrecht-Centraal’, waar treinen en bussen stoppen.

Een bijzonder relevante vraag in de plannenmakerij rond het regelen van vervoer is de termijn waarop alles zijn beslag krijgt. Voor de files hebben we in Nederland immers liever gisteren dan vandaag een oplossing. Stilstaan op de weg kost veel geld en energie. Storm spreekt van een periode van drie tot vier jaar voordat zijn proefballon tot ontwikkeling zou kunnen komen.

Snel én effectief schakelen is belangrijk. En dat is nog weleens moeilijk in een land als Nederland, gezien alle belangen die er spelen. Als het over infrastructuur gaat, wordt bijvoorbeeld ook al dertig jaar gepraat over ‘een omleiding’ om Voorthuizen. De discussie over de intercitystop bij Barneveld-Noord speelt ook alweer járen. Gemeente Barneveld en provincie willen wel, maar de NS weet het nog zo net niet.

Bereikbaarheid is een belangrijk sleutelwoord in de economie, maar hoe bereikbaar is ‘bereikbaarheid’ als het wéér jaren duurt voordat iets ondernomen wordt?

Het is de hoogste tijd dat vertegenwoordigers van álle betrokken partijen (vergeet de burgers niet) bij elkaar gaan zitten en spijkers met koppen slaan. Op deze manier kan gezocht worden naar een efficiënte, integrale vervoersoplossing. Een ingewikkelde puzzel kan zo beter compleet gemaakt worden. Dat Barneveld binnen de Valleiregio een belangrijk knooppunt wordt, is duidelijk. Zorg dat het knooppunt geen knelpunt wordt.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie