Bedrijfsleven: ‘Aanpassingen A28 bij Leusden-Zuid vóór 2012’

21 november 2008 om 00:00 Nieuws

AMERSFOORT/REGIO - Voor de bereikbaarheid van de regio is het van groot belang dat aanpassingen aan rijksweg A28 (Utrecht-Amersfoort) zo snel mogelijk, maar in ieder geval voor 2012 worden uitgevoerd. De Kamer van Koophandel Gooi-, Eem- en Flevoland dringt daar namens het bedrijfsleven in Midden-Nederland op aan.

Het ministerie van verkeer en waterstaat presenteerde eind september de ‘startnotitie planstudie A28’ over de verkeersproblemen op het traject Utrecht-Amersfoort. Doel is de bereikbaarheid op de tracés Utrecht/Leusden-Zuid en Leusden-Zuid/Hoevelaken in 2020 aanmerkelijk te verbeteren. Dat wil zeggen dat de reistijd op de drukste uren maximaal anderhalf keer de reistijd buiten de spits bedraagt.

Rijkswaterstaat wil op het traject Utrecht/Leusden-Zuid verbreding van twee naar drie rijstroken, maar voor het traject Leusden/Zuid-Hoevelaken wordt gekozen voor spitsstroken. De kamers van koophandel Midden-Nederland en Gooi-, Eem- en Flevoland, werkgeversorganisatie VNO-NCW en de vervoerdersorganisaties TLN en EVO zijn blij met de verbreding naar drie stroken, maar plaatsen kanttekeningen bij de spitsstroken, de op- en afritten en de doelgroepstroken.

,,Voor het tracé Leusden/Zuid-Hoevelaken is niet gekozen voor een toekomstvaste oplossing’’, aldus de Kamer van Koophandel Gooi-, Eem- en Flevoland. ,,De voorgestelde spitsstroken links van de beide rijbanen zijn slechts een noodoplossing in afwachting van de definitieve oplossing op het Knooppunt Hoevelaken. De verwachting is dat de spitsstroken nagenoeg de gehele dag geopend zijn, wegens de hoge verkeersintensiteit. Het verschil met een vaste extra rijstrook is dus minimaal.’’ Het bedrijfsleven stelt Rijkswaterstaat de vraag ,,waarom niet toch gekozen is voor drie rijstroken in plaats van twee vaste stroken plus een spitsstrook’’.

Het bedrijfsleven mist voldoende aandacht voor filevorming op de op- en afritten. ,,Zeker rond Amersfoort. Er is alleen voor de afslag Hoevelaken-Apeldoorn een extra rijstrook voorzien. In de startnotitie zouden verschillende varianten van invoegstroken op de A1 (de korte bocht richting Apeldoorn) meegenomen dienen te worden.’’

Ook zet het bedrijfsleven vraagtekens bij de doelgroepstroken. ,,Een studie in Rotterdam leverde niet voldoende op. Daardoor lijkt Rijkswaterstaat ook op de A28 niets te zien in doelgroepstroken tijdens piekmomenten. In piekperiodes zijn doelgroepstroken echter wel zinvol. Onder andere zou gekeken kunnen worden naar een scheiding tussen doorgaand en bestemmingsverkeer. Een gedegen onderzoek kan hier wellicht uitsluitsel over geven.’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie