‘Ede Oké; als jij dat wilt’

24 april 2007 om 00:00 Nieuws

EDE - De gemeente Ede lanceert een publiekscampagne om betrokkenheid en saamhorigheid binnen de gemeente te stimuleren. De vierjarige campagne kost 200.000 euro en heet ‘Ede Oké; als jij dat wilt!’. Het is een vervolg op de eerdere campagne ‘Je normen hebben waarde’ van de afgelopen jaren. Waar de gemeente voorgaande jaren zelf initiatiefnemer was, wil ze nu de burger uitdagen met ideeën en activiteiten te komen.

Campagne voor meer betrokkenheid

Twee jaar geleden begon de gemeente met bevordering van sociale activiteiten. Uit onderzoek bleek dat de inwoners zich het meest storen aan wangedrag, rommel en viezigheid op straat, overlast van jongeren en verslaafden, intimidatie, geweld, vernielingen en diefstal. Met initiatieven als de straatspeeldag Monte Carlo en opschoondagen toonde de gemeente haar goede wil. Nu draaien we de zaak om, zegt woordvoerder Henk Faas. ,,Als de burger met initiatieven komt, vergroten wij die uit.”

‘Ede Oké; als jij dat wilt!’ zal bestaan uit burgerinitiatieven, hoewel de gemeente een eerste opzetje geeft. Zo zullen zaterdag 28 april twee Edese rappers in het centrum van Ede een zelfgeschreven rap uitvoeren met de naam Ede Oké. Diverse acrobaten en een orkest vragen in het centrum aandacht voor de campagne.

Bovendien is een belangrijke rol weggelegd voor de website www.edeoke.nl. Deze moet functioneren als inspirerende ontmoetingsplaats voor iedereen die wil meedoen, meelezen of zijn ideeën vertellen. Alle projecten en activiteiten komen met omschrijving en foto op de website te staan.

Er zijn plannen voor polls om te stemmen op een stelling en er zijn voornemens om bekende Edenaren of Nederlanders iets te laten bijdragen aan de website.

Henk Faas: ,,We willen de inwoners van Ede prikkelen om met kleine initiatieven te komen, die wij vervolgens weer uitvergroten. Daarbij denken we aan mensen die iets voor een ander doen. Die kunnen we portretteren op een poster, die we vervolgens in een bushokje gaan plaatsen. Andere inwoners zien dat en worden er door gestimuleerd... hopen we.’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie