Archieffoto
Archieffoto ..

Aanrijdingen en het instellen van 30 kilometerzones (opinie)

7 juni 2020 om 08:40 Opinie

BARNEVELD Zelf ben ik geen gokverslaafde, maar toch waag ik dagelijks meerdere malen de gok om de Lunterseweg bij de overweg over te steken. En dat zou niet hoeven, want het is daar een 30-kilometerzone! Na veel geduw vanuit de omwonenden en het aanleggen van het omstreden fietspad parallel aan de spoorlijn, besloot de gemeente om de directe omgeving van deze fietsers- annex voetgangersoversteek om te dopen tot een 30-kilometerzone. Bestuurlijk argument: iedereen houdt zich aan de wet, dus plaatsen van borden is ruim voldoende. 

Nu hoef je niet academisch onderlegd te zijn om te zien, dat deze regel niet nagevolgd wordt, noch gehandhaafd wordt. Slechts bij uitzondering passeert een motorvoertuig de oversteek met 30 of een lagere snelheid. Dat zijn dan de eerste voertuigen die weer optrekken, nadat de overwegbomen weer geopend zijn en uitvaartauto’s. 

Een persoonlijke schatting van auto’s die ter plekke te hard rijden schat ik op meer dan negentig procent. Een verzoek aan de gemeente om een snelheidsdisplay te plaatsen wordt (nog) niet gehonoreerd. Een handhavingsverzoek durf ik niet eens aan te vragen. De gemeente antwoordde wel dat zij een mechanische slangtelling lieten houden, waar veel betrouwbare en representatieve data  (=citaat) uit verzameld zou worden. Maar zoals de communicatie met de gemeente wel vaker verloopt, deze data is nooit gedeeld of openbaar gemaakt. Tegenspraak tegen dit bestuurlijke argument is gebleken heeft verder geen zin. Het lokale bestuur houdt kennelijk niet zoveel van dit soort uit de samenleving ontsproten oppositie, getuige de zeldzame reactie van de burgemeester himself n.a.v. een open brief omtrent het beleid rond het Zeumersegat onlangs. U herinnert zich ook vast nog wel de commotie toen de toenmalige wijkagent centrum zijn beroepsvisie gaf over de oversteekplaatsen aan de Burgemeester Kuntzelaan van ruim een jaar geleden. Maar dat terzijde.

Afgelopen maandag 1 juni vond er weer eens een aanrijding plaats op de Schoutenstraat. De reacties van de omwonenden spraken duidelijke taal. Ook al jarenlang geduw richting de lokale overheid. Maar nu komt de langverwachte oplossing: een 30-kilometerzone. Waarschijnlijk met dezelfde argumenten als bij de Lunterseweg. De gemeente spreekt hier over ‘het terugdringen van de maximumsnelheid naar 30 km per uur’. Een kopieverhaal van de Lunterseweg en de Burgemeester Kuntzelaan. Of toch niet? Donderdagavond 4 juni ‘schoot een auto van de weg van de Burgemeester Kuntzelaan en belandde onder een boom’. Hierbij raakte de auto ‘zwaar’ beschadigd, nadat deze via de brede berm, het fietspad en de stoep door een heg heen tegen deze boom tot stilstand kwam. Oorzaak: waarschijnlijk klemmend schoeisel onder een pedaal. Vat u ‘em? Zo lust ik er nog wel een paar. Zelfs met 30 km per uur wat daar de norm is, vind ik het een zeer knappe manoeuvre. 

Aan de bewoners van de Schoutenstraat wil ik meegeven, dat het enkel plaatsen van 30-kilometerborden niet zaligmakend zal zijn. Ook al zal de verantwoordelijke wethouder dit waarschijnlijk wel gaan beamen. Er is duidelijk meer nodig, waaronder fysieke infrastructurele aanpassingen. Hopelijk krijgt u wel de handhaving, waarover in het betreffende artikel wordt gesproken. Maar het begint allemaal bij het verkeersgedrag van elke verkeersdeelnemer. Kennelijk zijn er nog steeds elementen in onze samenleving die de regels niet zo nauw nemen en aan eigen behoefte toepassen. Alcohol- en drugsgebruik, stoer rijgedrag, klemmende schoenen, etc. Die mogen wat mij betreft veel fanmail van het CJIB ontvangen. Ondertussen blijf ik Russische roulette spelen op de Lunterseweg en de Burgemeester Kuntzelaan. Ik hoop op het beste voor de Schoutenstraatbewoners.

G.J. Hoolwerf, Barneveld

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie