Afbeelding
Wouter van Dijk

Deel centrumring Barneveld nog vóór de zomer 30-kilometergebied

3 juni 2020 om 16:12 Verkeer en vervoer

BARNEVELD Het 'klinkergedeelte' van de Schoutenstraat in Barneveld - ongeveer vanaf de Rozenstraat tot aan de Amersfoortsestraat, wordt nog vóór de zomervakantie betiteld als dertig-kilometerzone. Hetzelfde geldt voor de Amersfoortsestraat vanaf de kruising met de Schoutenstraat tot aan de rotonde aan de Bouwheerstraat. 

Wouter van Dijk

Dat meldt de gemeente Barneveld, die op dit moment ter voorbereiding hierop in overleg is met de politie en naar eigen zeggen contact gaat opnemen met alle belanghebbenden. De gemeente loopt met dit besluit voorop op een groter plan om op de volledige centrumring van het dorp de maximumsnelheid terug te dringen naar dertig kilometer per uur. 

,,Vooruitlopend op dat plan, kunnen we op dit deel van de centrumring al eerder de snelheid terugbrengen'', zegt woordvoerder Rudy van der Linden. De wegen vormen, samen met de Bouwheerstraat, Gasthuisstraat en Burgemeester Kuntzelaan, de volledige ring rond het dorp. Op de Kuntzelaan geldt al een maximumsnelheid van dertig. Wanneer de andere twee wegen aan de beurt zijn, is nu nog niet bekend. In de volledige aanpak zijn ook plannen opgenomen voor onder meer aanpassing van twee kruispunten: Schoutenstraat/Amersfoortsestraat en Gasthuisstraat/Burgemeester Kuntzelaan en het veiliger maken van rotondes. Hoe dat plan verder verloopt, moet later dit jaar duidelijk worden.

Met het naar voren halen van de aanpassing van de snelheid op de Schoutenstraat en Amersfoortsestraat, komt de gemeente tegemoet aan een wens die al langere tijd leeft bij bewoners aan deze twee straten. Woensdag meldden bewoners aan de Schoutenstraat snelheidsovertreders in hun straat zat te zijn. Dit naar aanleiding van een ,,zoveelste'' incident maandagavond. Bewoners van de Amersfoortsestraat pleiten ook al langere tijd voor verlaging van de maximumsnelheid. In 2016 hielden zij daar nog een handtekeningenactie voor.

AFWIJKENDE WEGEN Dat bewoners al langere tijd pleiten voor maatregelen om de snelheid eruit te krijgen op beide wegen, is bekend, zegt Van der Linden. ,,Voor deze wegen geldt dat ze wat afwijkend zijn ten opzichte van andere wegen rondom het centrum. Er liggen klinkers en fietsers maken gebruik van de rijbaan, waardoor de weg in principe niet zou moeten uitnodigen voor te hard rijden.'' Volgens hem valt dat dan ook relatief nog mee. ,,De rijsnelheid van de voertuigen op deze wegen ligt gemiddeld nog onder de veertig kilometer per uur. Dat neemt echter niet weg dat er op rustige momenten, bijvoorbeeld ’s avonds, harder gereden kan worden.''

PARKEREN In deze krant deden bewoners van de Schoutenstraat de suggestie om, zoals tot enkele jaren geleden nog mocht, parkeren weer toe te laten langs de rand van de weg om zo het weggedeelte minder breed te maken. Die optie is door de gemeente ook serieus onderzocht, stelt Van der Linden. ,,Maar dat vinden we tóch ongewenst, gezien de wegbreedte in combinatie met de hoeveelheid verkeer en de mix van automobilisten en fietsers. Daar is gewoonweg te weinig ruimte voor. Zou er aan de zijkanten weer geparkeerd worden, dan komt fietsverkeer te veel in de verdrukking, met onveilige situaties tot gevolg.''

HANDHAVEN Het invoeren van een lager snelheidsregime moet gepaard gaan met handhaving; dat is een zaak van de politie. Een suggestie om op dit deel van de centrumring een flitspaal te plaatsen, doet de gemeente van de hand. ,,Dat is een bevoegdheid van het Openbaar Ministerie. Als gemeente kunnen we alleen een verzoek indienen, maar aangezien de gemiddelde snelheden behoorlijk onder de vijftig kilometer per uur liggen, verwachten we niet dat het OM dat verzoek zal goedkeuren.''

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie