Afbeelding
Gemeente Barneveld

Gemeente Barneveld nu ook per chat bereikbaar

14 mei 2020 om 13:21 Overig

BARNEVELD De gemeente Barneveld is sinds deze week niet alleen per telefoon of mail, maar ook direct via een chatfunctie op de gemeentelijke website bereikbaar. Het project is dinsdag gelanceerd op www.barneveld.nl. Het gaat om een proef van vier maanden.

Jannes Bijlsma

In eerste instantie gaat het om een proef van vier maanden. Via de chatfuncties kunnen Barnevelders de gemeente vragen stellen over hun diensten en producten, zonder daarvoor naar het gemeentehuis te hoeven gaan. Door de coronacrisis was het nog onduidelijk of het project doorgang kon vinden. ,,Ons team op het klantcontactcentruim heeft in de huidige coronatijd een andere manier van werken moeten oppakken", zei wethouder André van de Burgwal. ,,Ze moesten meer de telefoon doen en anders gaan werken aan de balie. Toch hebben we als college dit project doorgezet. We zeggen: juist in deze tijd komt dit extra kanaal van pas."

Volgens de wethouder past het project goed binnen de totale doorontwikkeling van de gemeentelijke dienstverlening. ,,We maken het gemakkelijker een vraag te stellen over iets wat op de website staat. Chatten is voor veel mensen laagdrempeliger dan bijvoorbeeld bellen of mailen. Natuurlijk kunnen inwoners ook altijd bellen met de gemeente." Afgelopen week was de lancering van de nieuwe functie. ,,Van collega's hoor ik dat zij er enthousiast over zijn", aldus Van de Burgwal.

De eerste twee dagen kwamen er iets meer dan twintig vragen binnen via de chat. Deze hadden vooral te maken met het aanvragen van een paspoort of het verlengen van het rijbewijs. Ook waren er vragen over afval wegbrengen naar de milieustraat. ,,Wat het gemakkelijk maakt, is dat de gemeentelijk medewerker direct kan zien welk deel van de site de bezoeker bezoekt", zegt gemeentewoordvoerder Patricia van Putten. ,,Bijvoorbeeld op een pagina met een aanvraagformulier of op een pagina over een product of dienst zoals het rijbewijs. Via de chat is dan gelijk duidelijk waar de inwoner extra uitleg of hulp bij nodig heeft."

Als de chat 'vrij' is, is dat te zien aan de aanwezigheid van een opvallende oranje 'buttonbalk' onderaan het scherm, met daarin de tekst 'Vragen? Chat met ons'. De chat is elke werkdag tijdens de openingstijden van het gemeentehuis geopend: van maandag tot en met donderdag tussen 9.00 en 16.30 uur en op vrijdag tussen 9.00 en 13.00 uur. Buiten deze openingstijden is de chat gesloten. Op een later moment wordt de chatfunctie mogelijk uitgebreid en is deze ook op vrijdagmiddag en 's avonds te gebruiken. 

Na vier maanden wordt bekeken of de proef een vervolg krijgt, zo geeft Van de Burgwal aan. ,,We gaan kijken of mensen de chat veel gaan gebruiken en welke vragen er binnenkomen."

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie