JFC-docent en tijdelijk 'gymjuf' Yanissa Gijsbertse geeft leerlingen van de Julianaschool instructies.
JFC-docent en tijdelijk 'gymjuf' Yanissa Gijsbertse geeft leerlingen van de Julianaschool instructies. Pauw Media

JFC-docenten geven gymles op Julianaschool

14 mei 2020 om 15:45 Corona

BARNEVELD] Ten tijde van het digitale thuisonderwijs hunkeren docenten bewegingsonderwijs van het Barneveldse Johannes Fontanus College al weken naar het geven van weer echte gymlessen aan echt aanwezige leerlingen. Sinds deze week kunnen ze weer hun ei kwijt op het IKC Juliana. Zes enthousiaste JFC-docenten geven er de komende weken gymles aan de groepen 3 tot en met 8.

André van der Velde

Initiatiefneemster van de gymlessen op de Julianaschool is bewegingsonderwijsdocent Yanissa Gijsbertse (25). Zij was teleurgesteld toen premier Rutte drie weken geleden bekendmaakte dat de basisscholen weliswaar per 11 mei weer open zouden mogen gaan, maar dat de scholen in het voortgezet onderwijs voorlopig nog gesloten moesten blijven. ,,We missen vooral het sociale contact met de leerlingen’’, licht ze toe. ,,Veel docenten bewegingsonderwijs geven weliswaar ook les in een ander vak en hebben bovendien een mentorklas, maar daardoor zitten we vooral veel achter onze laptop. Juist voor docenten die normaliter heel fysiek bezig zijn, valt dat niet mee.’’

HELPEN Toen Gijsbertse het kabinetsbesluit op zich liet inwerken, realiseerde ze zich dat er in korte tijd veel op de basisscholen zou afkomen. ,,Het is voor hen een hele klus om alles weer in goede banen te leiden. Ze moeten voldoen aan allerlei regeltjes die veel georganiseer met zich meebrengen, ook voor gymlessen. Zo kwam ik op het idee om een basisschool daarbij te helpen door de gymlessen te verzorgen.’’

Ze benaderde haar directeur René Minderhoud en leidinggevende Bert van Minnen met het idee. ,,Zij reageerden heel enthousiast. Dat was fijn.’’ Met een lachje vervolgt ze: ,,Aanvankelijk vroeg ik mij af of het niet een beetje gek idee was, maar hij bevestigde me er eigenlijk in dat het gewoon een goed idee is.’’ Op advies van Minderhoud benaderde ze ‘de goede buren’ van het IKC Juliana. ,,Directeur Ageeth Russcher reageerde ook heel enthousiast en ze bracht me in contact met Martijn Bakker, de leerkracht die het bewegingsonderwijs op de Julianaschool coördineert. Hij heeft vervolgens alles met zijn collega’s geregeld.’’ 

SAMENWERKEN Elke JFC-docent heeft een groep van de Julianaschool onder zijn of haar hoede. Zo verzorgt Gijsbertse de gymlessen voor groep 6, die in tweeën is gedeeld. Op maandagmiddag geeft ze de ene helft een uur les en de dag erop de andere helft. Centraal in de lessen, die gegeven worden op de korfbal- en hockeyvelden naast IKC Juliana, staat het samenwerken. Gijsbertse: ,,Juist na een periode van thuisonderwijs is dat belangrijk. We zorgen bovendien voor een heel afwisselend, creatief programma met veel spelelementen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om allerlei vormen van estafettes, tikkertje spelen, lummelen - met twee lummels die goed moeten samenwerken- , een wat aangepaste vorm van handbal, hockey en natuurlijk voetbal. Op het programma voor volgende week staan in elk geval verspringen en dansen, bewegen op muziek.’’

Alleen al de naam van de estafettes is heel creatief: de ‘steen-papier-schaar’-estafette en de ‘bottleflip’-estafette. Bij de eerste moeten leerlingen halverwege een spelletje winnen om verder te mogen rennen en bij de tweede moet een pion, de ‘bottle’, in de lucht worden gegooid en pas als deze keurig staand neerkomt, mag de leerling verder. ,,En we hebben nog een derde leuke estafette, de dobbelsteenetafette’’, vertelt de ‘gymjuf’ enthousiast. ,,Er staan zes pionnen verspreid over het veld. De leerlingen gooien de dobbelsteen en het aantal ogen correspondeert met de pion die ze mogen omgooien. Het team dat als eerste alle pionnen om heeft gegooid, heeft gewonnen.’’

PERSOONLIJK CONTACT Eén kenmerk van het JFC brengen de docenten volgens Gijsbertse heel bewust over. ,,Het persoonlijk contact met de leerlingen vinden we heel erg belangrijk. Elke leerling wordt gezien. Hoe zich dat vertaalt naar onze lessen op de Julianaschool? We geven bijvoorbeeld veel complimenten en noemen daarbij de naam van de leerling.’’

Gijsbertse geniet met volle teugen van de lessen. ,,De leerlingen zijn super enthousiast en vinden het heel erg leuk.’’ Het aangepaste handbal vonden ze in het begin wel even lastig, vertelt ze. ,,Je moet dan zes keer overgooien om een punt te scoren. Dat betekent dat je veel vrij moet lopen. Dat viel eerst niet mee, maar je zag dat ze het heel snel oppikten en dat de activiteit steeds beter lukte.’’

VERSCHIL Lesgeven aan leerlingen van de basisschool is volgens Gijsbertse wel wat anders dan aan mavo (of misschien is voortgezet onderwijs leerlingen beter? Aangezien we natuurlijk niet alleen mavo leerlingen hebben)-leerlingen. ,,De creatieve estafettevormen gebruiken we dan eigenlijk alleen tijdens de kennismaking aan het begin van het schooljaar. Daarna niet meer.’’ Ook de leerlingen zijn anders, ouder vooral. ,,Het enthousiaste gespring en het volle enthousiasme van de ‘groepzessers’, hebben ze niet meer. Zo vraag ik aan het einde van de les altijd wie me wil helpen met het opruimen van de spullen. Alle leerlingen stonden de afgelopen twee dagen om mee heen te roepen dat ze dat willen doen. Dat is een leuk verschil met de mavo-leerlingen’’, zegt ze lachend. ,,Als ik het hen vraag, blijft het stil.’’

De zes JFC-docenten blijven in elk geval tot de week van 1 juni aan de Julianaschool verbonden. ,,Dan gaan de scholen in het voortgezet onderwijs in principe weer open. Maar of en vooral hoe dan weer bewegingsonderwijs zal worden gegeven, is nog niet duidelijk.’’ 

 Nagenietend van het plezier dat de leerlingen van de Julianaschool hadden tijdens de eerste lessen, constateert Gijsbertse blij te zijn dat haar initiatief van de grond is gekomen. ,,Dit is supergaaf om mee te maken.’’  

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie