Afbeelding
Aber Media

Wéér ongevallen bij beruchte bocht A1/A30

24 februari 2020 om 14:31 Ongeval

BARNEVELD Ondanks eerdere aanpassingen van Rijkswaterstaat (RWS), blijft het in de inmiddels beruchte bocht op de dubbele uitvoegstrook van snelweg A1 naar de A30 bij Barneveld geregeld mis gaan. Zondagmiddag vonden er twee ongevallen plaats, vlak na elkaar. Sinds RWS afgelopen zomer waarschuwingsborden bijplaatste, zijn er alweer zes ongelukken gebeurd.

Wouter van Dijk

Het gaat om de bocht voor verkeer komende vanuit de richting Amersfoort, dat bij Barneveld de A30 op wil draaien. Doordat automobilisten er geneigd zijn hun snelheid verkeerd in te schatten, is het risico groot dat ze de scherpe bocht niet op tijd kunnen maken en tegen de betonnen rand ernaast aankomen. Sporen op het beton laten dat zien.

Voor de hulpdiensten en het bergingsbedrijf was het zondagmiddag spitsuur. In de beruchte, bijna haakse bocht was het binnen een uur twee keer raak. Rond 14.40 uur raakte een uit Duitsland afkomstige bestuurster van een personenauto de controle over haar voertuig kwijt en parkeerde de neus van de auto onder de vangrail. De vrouw bleef ongedeerd, maar de auto moest worden afgesleept. Bijna een uur later was het weer raak. De bestuurder van dit voertuig haalde de bocht niet, waarna de auto tegen de betonnen wand tot stilstand kwam. Ook deze auto is door het bergingsbedrijf afgevoerd. De inzittenden bleven ongedeerd. In januari ging het er ook al fout en daarvóór drie keer vlak achter elkaar in september.

De bocht blijft een aandachtspunt. Nadat er begin vorig jaar meerdere ongevallen vlak achter elkaar plaatsvonden, besloot Rijkswaterstaat extra maatregelen te treffen. Er werden - vier maanden na een toezegging - nieuwe waarschuwingsborden met fluorescerende achtergrond geplaatst, zodat ze beter opvallen. Andere borden, die mogelijk voor verwarring konden zorgen, zijn verwijderd.

Met de aanpassingen moet het voor automobilisten duidelijker zijn dat het niet verstandig is om de bocht te nemen met een grotere snelheid dan de adviessnelheid van 30 kilometer per uur. Het probleem is, zo stelde RWS eerder vast, dat automobilisten hun snelheid verkeerd inschatten, vooral bestuurders die de verkeerssituatie niet kennen.

POSITIEF EFFECT Volgens de gemeente Barneveld is wel een positief effect te zien van de maatregelen van afgelopen zomer. ,,Want het aantal ongevallen leek daardoor af te nemen'', zegt gemeentewoordvoerder Rudy van der Linden. ,,We blijven continu op de hoogte van locaties waar meerdere ongevallen gebeuren. We houden contact met RWS over de toedracht van de ongevallen en over verbetermogelijkheden.''

KNIPPERENDE PIJLEN De betonnen wand zelf, waar veel automobilisten tegen aan komen, is niet veranderd. ,,Wellicht zou dat nog een extra aanpassing kunnen zijn'', zegt raadslid Marleen Blankenburgh (Lokaal Belang.) Zij stelde de verkeerssituatie een jaar geleden bij het Barneveldse college van burgemeester en wethouders aan de kaak, door te suggereren de betonnen wand te voorzien van roodwitte of knipperende pijlen. ,,Door de extra waarschuwingsborden is de situatie wel duidelijker geworden en het aantal ongevallen lager, maar het blijft een lastig punt'', zegt ze. ,,Het lastige is wanneer automobilisten de linkerbaan van de uitvoegstrook gebruiken om in te halen, want dat doen ze dan meestal met een wat hogere snelheid. Daar komt bij dat het over het algemeen de laatste jaren drukker is geworden op het knooppunt.''

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie