Fietsers op de Schoutenstraat.
Fietsers op de Schoutenstraat. Wouter van Dijk

Opinie: 'Pak ook Schoutenstraat mee in 30-kilometerzone'

31 januari 2020 om 08:44 Verkeer en vervoer

Schoutenstraat

Met dhr. A. Boekhout deel ik mijn verbazing dat de Schoutenstraat in het rijtje genoemde straten ontbreekt. Vooral vanwege de vele fietsers die er gebruik van maken, waaronder veel scholieren. Met name ook het beklinkerde stuk vanaf snackbar De Schout richting de Oude Kerk moet de snelheid drastisch omlaag. In de bocht langs kapper Wim Roest wordt onverantwoord hard gereden, maar ook daarna naar het zebrapad naast de ABN Amro bank. Dit is mij al jaren een doorn in het oog in het kader van de veiligheid.

Verder vind ik de Amersfoortsestraat zeer onveilig voor fietsers. Vooral ook weer het beklinkerde deel en dan met name de aansluiting met de rotonde met de rode stoel. Daar word je als fietser plat gereden doordat er geen ruimte voor je is, als auto's menen dat ze daar tegelijkertijd de rotonde op of af kunnen rijden.

G. Broekhuis, Barneveld

Pak fietsers aan

Dertig kilometer. Wij begrijpen er helemaal niets van en zijn absoluut geen voorstander! Ook is het bijna niet te doen, een beetje gas en je zit al op de veertig. Pak liever de fietsers aan! Ik lees vandaag nog in de krant: fietsers houden zich niet aan de regels. Men fietst met 3 of 4 man naast elkaar. De fietsers steken over waar het hen het beste uitkomt, komen uit hoeken waar je ze niet verwacht, fietsen aan de verkeerde kant van de weg en rijden zonder licht in deze donkere natte dagen. Ook lijkt het er wel op dat fietsers tegenwoordig nergens meer hoeven op te letten. Overal moeten ze voorrang krijgen. Zo ook bij de oversteek vanuit het dorp. Het is toch heel normaal dat je als fietser even moet wachten voordat je oversteekt? En het is er echt niet veiliger op geworden sinds de fietsers hier voorrang hebben. Dus niet de autobestuurders moeten de dupe worden, de fietsers moeten zich aanpassen! Wij gaan trouwens zelf graag op de fiets naar het dorp, maar hoeven niet per se overal voorrang te krijgen.

Familie Hazeleger, Barneveld

Te hard gereden

Wij willen even reageren op het bericht van de heer A Boekhout. En wel op de Schoutenstraat wij zijn het er helemaal mee eens. Hij heeft het goed uitgelegd. Dertig kilometer per uur is terecht, vinden wij. Er wordt veel te hard gereden.

G. Gerritsen, Barneveld

Flitspaal

Ook wij zien héél graag de snelheid rond het centrum van Barneveld omlaag gaan naar dertig kilometer per uur. Wij wonen aan de dorpskant, het zeer smalle stukje Thorbeckelaan, dat regelmatig als snelweg wordt gebruikt! Levensgevaarlijk! Waarom wordt ook hier, zoals op de Stationsweg, geen flitspaal geplaatst? Dat schrikt af en zal ook snelheid verlagen! En verder handhaven!

Myriam de Kruijk, Barneveld

Snelheidsbeperking

Het zou een enorme verbetering zijn én veel veiliger als er een snelheidsbeperking komt voor de genoemde straten, maar dan wel met flitspalen erbij, want dán heb je kans dat de snelheid wordt verminderd. Soms voel je als fietser op de Kallenbroekerweg de auto's langs je mouw gaan. Want natúúrlijk moet je een fietser voorbij, óók als er een tegenligger is. Ook de Schoutenstraat is voor menige fietser onveilig, omdat veel automobilisten te hard rijden.

J.P.van Norel-van Embden

Barneveld

Handhaven

Het instellen van dertig-kilometerzones zal wellicht op papier wel weer een verbetering opleveren. Maar handhaven zal in de praktijk pas echte verbeteringen opleveren. Ik woon nu bijna twee jaar aan de Van Hogendorplaan, een laan die ook samen met de zijwegen valt binnen een dertig-kilometerzone. Maar daar is weinig van te merken. Ondanks de aanwezigheid van twee basisscholen wordt daar met grote regelmaat op zijn minst vijftig en harder gereden. Vooral ook door haastige ouders die hun kinderen brengen of halen. Dus een bord aan het begin en einde van een dertig-kilometerweg zal weinig uithalen. Wel meerdere borden of verhoogde kruispunten, naast de noodzakelijke handhaving, zal het voor iedereen veiliger maken. Maar dat laat ik graag aan de deskundigen over.

Gert Bomhof, Barneveld

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie