Kusk haarden&kachels en Van Manen Huis en Haard B.V. starten met voorlichtingscampagne Check gedaan? Haard aan!

26 november 2019 om 15:57 Zakelijk Deel je nieuws

Vanaf 1 november zetten Kusk haarden&kachels en Van Manen Huis en Haard B.V. zich in voor een voorlichtingscampagne voor bezitters van haarden en kachels. Het doel van de campagne is om consumenten bewust te maken van de vier pijlers die wezenlijk bijdragen aan schoner en veiliger stoken van een haard of kachel binnenshuis. Tegelijk met deze campagne bezorgen Kusk haarden&kachels en Van Manen Huis en Haard B.V. een brief bij de gemeente Barneveld om verduurzaming van houtstook op de agenda te zetten. Kusk haarden&kachels en Van Manen Huis en Haard B.V. zijn aangesloten bij de Nederlandse Haarden- en Kachelbranche (NHK). Benno de Groot, woordvoerder namens de NHK: “Op deze manier laten we als branche zien dat we onze verantwoordelijkheid nemen als het gaat om schonere en gezondere lucht.”  

De vier pijlers in de campagne zijn: een kachel of haard voldoet aan de nieuwe Ecodesign-norm, is aangesloten door een erkende DE-installateur, brandt op schoon én droog hout en de stoker is zich bewust van zijn stookgedrag. Op www.beterstoken.nl kun je een check doen of aan deze vier onderdelen wordt voldaan.

Overheid 
Ook de gemeente wordt actief in de campagne betrokken. In mei dit jaar kregen alle Nederlandse gemeentes al het rapport ’Basis voor beleid houtrookoverlast en luchtkwaliteit 2019-2030’, opgesteld door de NHK. In dat document staat feitelijke informatie, die bedoeld is voor beleidsmakers om een inhoudelijk debat over houtstook te voeren. Kusk haarden&kachels en Van Manen Huis en Haard B.V. zullen deze maand een brief bezorgen bij de gemeente die verwijst naar dit rapport en vraagt om als gemeente actief aan de slag te gaan met op feiten gebaseerd beleid. Dit om overlastsituaties rondom houtstook te vermijden en kwalitatieve houtstook onder de aandacht te brengen. De NHK heeft als doel om de emissies van haarden en kachels voor gebruik binnenshuis uiterlijk in 2030 met 50% te verminderen.  
 
Campagne 
Naast de brief voor de gemeente zet de branche in op consumentenvoorlichting. Benno de Groot: “De uiteindelijke stoker is natuurlijk de consument zelf. Wij zorgen voor een Ecodesign-kachel of -haard en een gecertificeerde installatie, de consument zelf zorgt voor droog en schoon hout en weet hoe en haard of kachel optimaal bediend dient te worden. Voor dat laatste organiseren wij regelmatig stookinstructieavonden in onze showroom.” De voorlichtingscampagne loopt tot en met april 2020.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie