Afbeelding
Wouter van Dijk

Opinie: 'We hebben al veel te lang last van die verkeersdrempels'

24 oktober 2019 om 07:54 Opinie

De mobiele drempels bij de oversteek op de Burgemeester Kuntzelaan in Barneveld blijken volgens de gemeente een positief effect te hebben als het gaat om snelheidsverlaging van automobilisten. Helaas hebben diverse automobilisten inmiddels ontdekt dat ze bij een hogere snelheid minder last hebben van de drempels. Aanhangers zie je soms los van het wegdek komen. En er komt nogal wat overheen, tractoren, bussen, veel vrachtvervoer. Omwonenden hebben naar eigen zeggen overlast door trillingen. "Naar eigen zeggen", inderdaad want hoe duidelijk je ook bent naar de gemeente en hoeveel informatie je ook verstrekt, zelfs voorzien van foto's met scheuren, er wordt niets gedaan. En ja, onder anderen wij hebben er last van, te lang al. Evaluatie van de aanpak is eind dit jaar gepland, drempels blijven er in ieder geval tot eind van het jaar. En dan ?? Hoeveel tijd heeft men nodig voor een evaluatie, hoeveel tijd heeft men nodig nieuwe plannen te bedenken of welk (kostbaar) bureau er ingeschakeld moet worden om nieuwe plannen te bedenken ! Betrek de burgers bij het plannen van een goede oversteek, dan is het snel opgelost.

Het is duidelijk dat je niet zomaar even drempels neer moet leggen, een site van 'verkeerskunde' geeft daar uitleg over. Onder het kopje verkeerstrillingen staat hier het volgende over te lezen. Trillingen als gevolg van wegverkeer worden veroorzaakt door de interactie van een voertuig en onvlakheid van de weg. Een verkeersdrempel is een extreme vorm van onvlakheid, die aanleiding kan geven tot het ontstaan van sterke trillingen. Deze trillingen zijn afhankelijk van het type voertuig en de beladingstoestand, de rijsnelheid en de vorm van de drempel. De interactie resulteert in een dynamische belasting op de weg.

Bij het passeren van vooral zware voertuigen (vrachtwagens, landbouwvoertuigen en bussen) worden ter plaatse van een onvlakheid trillingen opgewekt met een kortdurend karakter. De trillingen breiden zich als golven uit in de wegconstructie en door de ondergrond. Doorgaans worden de zogenaamde Rayleighgolven of oppervlaktegolven, die circa 70 procent van de bronenergie vertegenwoordigen, maatgevend gehouden voor de gevolgen van trillingen op afstand van de bron. Deze golven bereiken in verzwakte vorm de bebouwing in de omgeving van de drempel en kunnen overlast veroorzaken. Deze overlast kan bestaan uit schade aan een gebouw of onderdelen daarvan, hinder voor personen in het gebouw of storing aan gevoelige apparatuur in het gebouw. Naarmate de verkeersdrempel dichter bij woningen is gelegen, kunnen de klachten van bewoners toenemen. Men voelt de trillingen als men staat, zit of ligt. Bij het ontwerp en ook bij de aanleg van verkeersdrempels moet met de trillinggevolgen terdege rekening worden gehouden.

Wil Beijen, Barneveld

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie