Nick Catsburg zag op Suzuka in Japan een goede klassering verloren gaan.
Nick Catsburg zag op Suzuka in Japan een goede klassering verloren gaan. BMW Motorsport

'Het zit dit jaar niet echt mee'

29 augustus 2019 om 12:18 Autosport

VOORTHUIZEN/MEER Het seizoen 2019 is voor Nick Catsburg nog niet om ‘over naar huis te schrijven’. ,,Dat klopt. Het zit dit seizoen sportief gezien niet echt mee.’’ Maandagavond keerde Catsburg terug uit Japan. Een ervaring rijker, maar ook (weer) een illusie armer.

Berry Kamphorst

Op Suzuka leek het tij te keren. Het bleef bij ‘leek’. ,,We begonnen goed aan het evenement. We kwalificeerden ons als derde. Dat was een prima uitgangspunt voor de race.’’ Nick Catsburg doelt daarmee op de 10 uurs race op het circuit van Suzuka. De race maakte deel uit van de Intercontinental GT Challenge. De ex-Voorthuizenaar vormde met de Deen Mikkel Jensen en de Noor Christian Krognes een equipe. Zij reden voor Team Walkenhorst in de BMW M6 GT3.

,,In de race ging het aanvankelijk ook prima,’’ zo kijkt de 31-jarige coureur terug. ,,Ik begon als eerste rijder. Vanwege de extreme hitte hadden we besloten om een stint van maximaal een uur te doen.’’ Catsburg opende sterk voor het team van Walkenhorst en stuurde na een uurtje de BMW M6 als tweede de pitstraat in. Christian Krognes nam vervolgens het stuur over. ,,Krognes reed ook uitstekend. We lagen vlak achter de koploper. Maar al snel was het over en uit. Een achterblijver spinde en raakte de macht over het stuur kwijt. Hij kwam net weer het circuit waar ook Krognes reed. De auto’s raakten elkaar waarna de achterkant van onze BMW flink beschadigd raakte. De monteurs hebben vervolgens een ‘wereldprestatie’ geleverd door binnen 10 minuten de schade te herstellen.’’

KANSLOOS De 10 minuten betekende echter ook een achterstand van vier rondjes. ,,Ja en dan weet je dat je kansloos bent,’’ aldus Catsburg. ,,De teamleiding besloot ook vrij snel om de strijd te staken. We hadden geen zicht meer op een topklassering. Uit het oogpunt van kostenbesparing is het dan beter om de auto in de box te parkeren. Wij rijden voor de winst en niet om het meedoen.’’
De winst in Suzuka was voor het team van Audi. De collega-BMW-rijders van het team met Martin Tomczyk, Augusto Farfus en Nick Yelloly eindigde in Japan als vijfde. ,,Met onze auto hadden we ook hoog kunnen eindigen. Het is opnieuw een streep door de rekening. De laatste race in de IGTC is op 24 november in Zuid-Afrika, op het circuit van Kyalami.’’

SIMULATOR De inwoner van het Belgische Meer heeft niet veel tijd om te treuren. Komend weekend gaat hij alweer aan het werk. ,,Dat wordt wel een bijzonder ‘klusje’. BMW heeft mij en de Canadees Bruno Stengler geselecteerd voor een race op de simulator. Op de Nürburgring wordt de Sim Expo gehouden. Op deze beurs komen de beste E-sporters in actie. Bruno en ik rijden een race van 3 uur tegen de beste gamers. We rijden in de simulator 3 uur op het circuit van Spa Francorchamps. Een bijzondere ervaring en erg leuk om te doen.’’

Op het circuit van Ningbo in China is van 13 tot 15 september de volgende race voor de World Touring Car Cup. ,,Daarna volgen WTCR-races op Suzuka in Japan (25 oktober), Macau (14 november) en tot slot op 13 december in Sepang in Maleisië.’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie