Afbeelding
Edward Doelman

Guldie bindt strijd aan met bouwmarkt

10 juli 2014 om 21:07 Nieuws

BARNEVELD Het aantal winkels gespecialiseerd in verf en behang is de afgelopen jaren in rap tempo afgenomen. Voor de crisis telde Nederland er circa 1.750, anno 2014 zijn dat er nog maar 750. ,,De bouwmarkten proberen de vakspecialisten uit de markt te drukken", weet Adriaan Guldie, die de ontwikkelingen in de retail nauwgezet volgt. Zijn drie winkels in Barneveld, Ede en Hoevelaken lopen nog steeds goed, terwijl de verkoop via zijn webshops de afgelopen jaren een grote vlucht nam.

De familienaam 'Guldie' kan bij echte Barnevelders op veel sympathie rekenen. In 1890 kondigde weduwe Guldie in de 'Barneveldse Courant' aan dat haar zoon Cees zich in Barneveld had gevestigd als zelfstandig schilder en behanger. Het is weliswaar 124 jaar later, maar de vierde generatie staat momenteel aan het hoofd van het familiebedrijf. Of beter gezegd: de familiebedrijven. Adriaan Guldie is eigenaar van de drie Guldie-winkels, terwijl zijn broer Jaap aan het roer staat van Guldie Schilders. ,,Schilderen en behangen bij een klant is onvergelijkbaar met de verkoop van een blik verf of een rol behang. Om die reden hebben we destijds heel bewust beide takken gesplitst in twee aparte bedrijven."

Die keuze was een goede zet, omdat de ontwikkelingen in de retail razendsnel gaan, waarbij met name de concurrentieslag met de bouwmarkten is toegenomen. ,,Bouwmarkten doen natuurlijk best een paar dingen goed, waarbij de bereikbaarheid en de focus op lage prijzen er natuurlijk uitspringen", stelt Guldie, die zijn winkels met die ontwikkelingen liet meegroeien. ,,In Barneveld hebben we natuurlijk lange tijd de winkel in de Jan van Schaffelaarstraat gehad, maar we zagen dat we daar de concurrentie uiteindelijk niet aan konden gaan. Daar konden we niet dezelfde voordelen bieden, dan sta je in feite al met 1-0 achter. Maar in deze winkel aan de Anthonie Fokkerstraat hebben we alle ruimte, waarbij we op verf en behang de strijd aan kunnen. De ruimte biedt ons de mogelijkheid om grote voorraden in te kopen en dus de prijzen naar beneden te krijgen. Alle acties van bouwmarkten volgen wij gewoon. Bovendien kunnen klanten hier ook moeiteloos parkeren."

Het verkrijgen van dezelfde economische voordelen verschaft Guldie de mogelijkheid om zich te onderscheiden met zijn specialisme. ,,We doen mee in de prijzenslag, maar we kunnen natuurlijk onze toegevoegde waarde bieden op kennis en assortiment. Met alle respect, maar een medewerker van een bouwmarkt weet waar een verfblik staat, maar heeft echt geen verstand van verf. Onze bedrijfshistorie zegt volgens mij wel wat over de kennis die we in huis hebben, voor advies aan de klant staan we altijd klaar", zegt de Barnevelder stellig.

Dat wil overigens niet zeggen dat medewerkers van Guldie zich opdringen aan de klant. ,,Laat hem of haar lekker de winkel inlopen, rondkijken en zelf beslissen. Klanten willen niet het gevoel hebben dat ze iets aangesmeerd krijgen. Bovendien weet een doe-het-zelver vaak zelf al heel goed wat hij/zij nodig heeft."

De ruime opzet van de winkel biedt ook de mogelijkheid om op assortiment te concurreren. ,,Als mensen behang willen, dan willen ze het zien en vasthouden. Wij hebben 80, misschien zelfs 90 procent, van alles wat qua verf en behang in Nederland verkocht wordt, in onze winkels liggen. Die ruime keuze zul je bij mijn concurrenten nooit tegenkomen", stelt Guldie, die met zijn winkelkeuzes in de crisis duidelijk kiest voor meer klanten, maar minder marge. ,,Dat zit waarschijnlijk ook ingebakken in een familiebedrijf. Je neemt met wat minder genoegen, maar kiest wel continuïteit op de lange termijn."

 

Naast de veranderde strategie van de fysieke winkels heeft Adriaan Guldie zich sinds tweeënhalf jaar geleden ook gestort op de verkoop van verf en behang via het internet. ,,Dat is een ingewikkelde markt, maar wel eentje waar veel groei inzit. Veel mensen denken dat een webshop als aanvulling op je winkelnaam eenvoudig is. Je maakt onder dezelfde naam een webshop aan en klanten komen vanzelf naar je toe. Zo makkelijk is dat helaas niet", aldus Guldie. Hij legde diverse domeinnamen vast, waaronder Colorstore.nl, Buitenbeitsshop.nl en Kinderbehangshop.nl. ,,Met Nederland en Vlaanderen heb je op het internet 20 miljoen potentiële klanten erbij, maar de naam Guldie zegt hen helemaal niets. Zij willen bijvoorbeeld graag snel een potje buitenbeits in huis halen. Om die reden kiezen we voor zulke domeinnamen op internet."

De webshops fungeren in feite als vierde winkel van Guldie. ,,Het is de vierde poot van de Guldie-winkel, maar qua omzet al de nummer drie." En dat terwijl hij pas relatief laat begon met de online verkoopstrategie. ,,De markt heeft hier heel lang niets meegedaan, omdat de bouwmarkten het veel aantrekkelijker vonden om hun klanten naar de winkel te lokken. Daar konden uiteindelijk aantallen weggezet worden, op internet koop je toch meer doelgericht een blik verf." Guldie zag dat daar kansen lagen. ,,Toen ben ik gaan pionieren. Het mooie is dat je online verschillende nichemarkten echt kunt bedienen. Voor de bestellingen die binnenkomen kunnen we altijd terugvallen op onze ruime voorraden." Bij bestellingen in de buurt gaat Adriaan Guldie soms zelf het pakketje afgeven. ,,Dat levert de meest verbaasde gezichten op. Mensen verwachten niet dat wij achter die webshops zitten."

Naast deze nieuwe ontwikkelingen blijft Guldie echter natuurlijk het familiebedrijf met een rijke historie. Het is sinds het honderdjarig bestaan zelfs hofleverancier. ,,Je moet honderd jaar bestaan, niet fout geweest zijn in de oorlog en altijd je belasting op tijd hebben betaald. Dan mag je jezelf hofleverancier noemen, meer is het eigenlijk niet", bagatelliseert Guldie die status. Niettemin is er natuurlijk ook de trots op het familiebedrijf. ,,Mijn vader Ad heeft hier nog een eigen kantoor, hij is vrijwel elke dag nog op de zaak. Dat is wel speciaal", erkent Adriaan Guldie. ,,De splitsing van de winkel en het schildersbedrijf is één van de beste beslissingen van mijn vader geweest, dat heeft de dynamiek in de retail wel uitgewezen." Guldie merkt ondertussen de gevolgen van de gunstige economische vooruitzichten. ,,De laatste twee, drie maanden zien we weer regelmatig mensen met een plattegrond de winkel inlopen, dat waren we niet meer gewend. Die tekenen wijzen erop dat het herstel zich heeft ingezet."

Afbeelding
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie