'Valleilijn is een mooi treinlijntje'

24 november 2006 om 10:59 lokaal

BARNEVELD De datum 10 december staat met grote letters in de agenda's van 28 jonge treinmachinisten. Na vier maanden opleiding zijn ze klaar voor het echte werk: passagiers vervoeren op de Valleilijn. Op dit moment oefenen ze onder begeleiding in NS-treinen.

Geertjan Jansen

Even na 14.00 uur komt de trein uit de richting Barneveld in Amersfoort tot stilstand. De deuren gaan open en de passagiers stappen uit. Het perron stroomt in sneltreinvaart leeg, maar bij de 'cockpit' van het voertuig blijven twee mannen staan. Het gaat om machinist in opleiding Leander van Rooijen (25) en zijn mentor Gerrit Jager (58). Beiden zijn gehuld in de kleuren van Connexxion, de vervoerder die de NS binnenkort aflost op het spoor tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. ,,Eerder werkte ik in trainingspak in een autogarage en nu loop ik hier in pak rond. Ik voel me helemaal het heertje'', zegt Leander lachend.

Zijn opleiding bestaat uit theorie- en praktijklessen. ,,Vooral de theorie is pittig'', vertelt de machinist in opleiding, terwijl hij een boek met regelgeving en verkeersborden laat zien. ,,Ik heb wel een voldoende gehaald, maar ik heb er hard voor moeten leren.''

De praktijk gaat hem makkelijker af. Gerrit: ,,Ik hoef hem niets meer te vertellen.'' Het besturen van een trein zit de inwoner van Maarssen namelijk in het bloed. Zijn vader is ook machinist en in zijn jeugd ging Leander geregeld met hem op pad.

Vanaf 10 december rijdt Leander vier keer per dag heen en weer tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. Bang dat het hem gaat vervelen is hij niet. ,,Voordat ik solliciteerde, wist ik waar ik aan begon.'' Volgens zijn mentor, die als NS-machinist jarenlang treinen door heel Nederland stuurde, is de Valleilijn een leuk traject om op te werken. ,,Het is een heel mooi lijntje. De omgeving is prachtig en je kunt lekker rustig rijden. Op het grootste deel van het traject rijden we 60 á 80 km/uur, de topsnelheid is 130 tussen Barneveld Noord en Amersfoort.'' Leander lacht: ,,Dat is mijn favoriete gedeelte.''

De inwoner van Maarssen rijdt de komende tijd in het 'oude' NS-materieel. Conexxion heeft vijf hypermoderne treinen besteld, maar die worden pas in de zomer van 2007 afgeleverd. Leander: ,,Dat zijn echt mooie treinen, er zit zelfs een discocoupé in.''

In de Valleitreinen zijn - om kosten te besparen - geen conducteurs aanwezig. Bang dat reizigers zich hierdoor onveilig gaan voelen, is Connexxion niet. ,,De omgeving waar de Valleilijn rijdt, staat niet bekend als probleemgebied en waar nodig kunnen we stewards inzetten'', laat woordvoerder Herman de Gooijer weten. Het bedrijf gaat aan de hand van steekproeven controleren of reizigers wel een kaartje hebben.

De Valleilijn wordt zaterdag 9 december officieel geopend door minister Karla Peijs. Dit gebeurt bij Station Ede-Wageningen. Connexxion rijdt vanaf 10 december twee keer per uur tussen de stations Ede-Wageningen en Barneveld Centrum en vier keer tussen Barneveld Noord en Amersfoort Centraal. De nieuwe dienstregeling is te vinden op internet: www.valleilijn.nl. Trajectkaarten van de NS gelden ook voor de Valleilijn.

Gerrit Jager (links) leidt Leander van Rooijen op tot machinist.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie