Hans Bot haalt z'n medicijnen uit de 'kluis' bij Apotheek Nieuwe Markt. Links apotheker Kirsten van Biert - van Norel.
Hans Bot haalt z'n medicijnen uit de 'kluis' bij Apotheek Nieuwe Markt. Links apotheker Kirsten van Biert - van Norel. Pauw Media
Van onze partner

‘Met verstand op nul slik ik 14 medicijnen per dag’

12 maart 2021 om 15:49 Zorg

BARNEVELD Hans Bot (70) uit Barneveld slikt dagelijks veertien verschillende medicijnen. Iedere negentig dagen haalt hij zijn medicatie in grootverpakkingen op bij Apotheek Nieuwe Markt. Dankzij de Service Apotheek-app op z’n telefoon ligt zijn bestelling altijd klaar en heeft hij alle belangrijke informatie over zijn medicatie binnen handbereik.

,,Mijn vrouw kreeg vorig jaar corona, maar zelf raakte ik gelukkig niet besmet. Ik zeg wel eens dat ik dit aan één van m’n medicijnen te danken heb’’, zegt Hans Bot met een glimlach. ,,Maar we blijven zoveel mogelijk binnen hoor. Gezien mijn gezondheid nemen we geen enkel risico.’’

HARTSTILSTAND Het medisch dossier van de Barnevelder is de laatste jaren snel gegroeid. ,,De ellende’’, zoals hij het zelf noemt, begon in 2011 met een niertransplantatie. De operatie slaagde, maar al snel kreeg hij te maken met de bijverschijnselen diabetes en polyneuropathie, voortdurende zenuwpijn in benen en armen. ,,Het voelt alsof er een knellend verband om je lijf zit. Ik sta wankel en lopen gaat moeizamer.’’

Tot overmaat van ramp volgde in januari 2019 een hartinfarct. De pacemaker die daarna werd geplaatst is inmiddels vervangen door een ICD, een ingebouwd kastje dat een schok geeft mocht er een hartstilstand optreden.

UITZONDERLIJKE PATIËNT Als gevolg van alle klachten behoort Hans al jaren tot de grootverbruikers van Apotheek Nieuwe Markt. ,,Mensen worden steeds ouder en gaan over het algemeen meer medicijnen gebruiken’’, zegt apotheker Kirsten van Biert - van Norel. ,,Maar meneer Bot is wel een uitzonderlijke patiënt. Veertien verschillende medicijnen per dag slikken, daar heb ik veel respect voor.’’ ,,Ik zeg wel eens gekscherend dat ik iedere dag drie aardappels aan medicijnen slik’’, zegt Hans. ,,Een kwestie van het verstand op nul en de blik op oneindig. Het innameschema zit aardig in mijn hoofd en ik kan het ook terugvinden in de app. Als ik iets vergeet, slaat de app alarm.’’

APOTHEEK IN JE BROEKZAK Die Service Apotheek-app, ook bekend als ‘de apotheek in je broekzak’, past de Barnevelder inmiddels al anderhalf jaar naar tevredenheid toe. ,,Ik gebruik hem om m’n medicatie eenvoudig bestellen. Groot voordeel is dat ik nooit op medicijnen hoef te wachten. Mijn bestelling ligt altijd buiten klaar in de kluis. Die kan ik oppikken op een moment dat mij uitkomt, ook na sluitingstijd van de apotheek. In de app staat ook mijn complete medicatiedossier, inclusief bijsluiters en filmpjes met tips. Ook kun je zien wat de actuele wachttijd is in de apotheek. Ik ben ooit uit nieuwsgierigheid met de app begonnen, maar kan hem nu echt niet meer missen.’’


‘Apotheek-app steeds populairder’

,,Inmiddels gebruikt vijftien procent van de cliënten van Apotheek Nieuwe Markt de Service Apotheek-app of het vergelijkbare programma via de vaste computer’’, zegt apotheker Kirsten van Biert - van Norel enthousiast. Ook bij Apotheek Barneveld groeit het aantal gebruikers.

De app is te downloaden uit de App Store of Google Play. Na inloggen met DigiD krijgt de cliënt toegang tot het persoonlijke dossier. ,,Groot voordeel is dat de patiënt meer inzicht heeft in het medicatiegebruik’’, zegt Kirsten. ,,En bij herhaalrecepten eenvoudig medicatie kan bestellen. Zodra de bestelling klaar ligt, krijgt de patiënt een bericht.’’

Mede door de inzet van de app is de gemiddelde wachttijd bij Apotheek Nieuwe Markt volgens Kirsten gedaald tot drie minuten, prettig voor zowel cliënt als apotheker. ,,Want doordat er geen rijen met wachtenden meer zijn, hebben we meer tijd om aan de balie de mensen te helpen die extra zorg nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat ze vragen hebben over een pufje of het toedienen van insuline.’’ Kirsten verwacht dat het traditionele briefje met een herhaalrecept op termijn helemaal verdwijnt en dat de app steeds meer centraal komt te staan in de dienstverlening. ,,De ontwikkelingen gaan snel. Eind april komt er een nieuwe versie, waarbij je het pilletje in beeld ziet in de app. We zijn ook bezig met een functionaliteit om binnen de app te kunnen chatten. De zorg blijft dichtbij.’’

Aangeboden door Apotheek Nieuwe Markt

Afbeelding
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie