Afbeelding
Foto: Adobe Stock

Online marketing wint het van offline marketing

Partnercontent

Ook in het derde kwartaal van 2022 nam de totale waarde van de online bestedingen van Nederlandse consumenten toe. Er was sprake van een stijging van circa 4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dit blijkt uit het recent gepubliceerde rapport van Thuiswinkel Markt Monitor. Hoewel er nog steeds sprake is van een stijging, lijkt deze stijging iets af te vlakken. Met name de waarde van de afgenomen diensten, pakketreizen en bijvoorbeeld tickets voor evenementen nam fors toe. Het feit dat consumenten steeds meer aankopen online doen en de waarde van die aankopen nog steeds toeneemt, maakt het voor bedrijven interessant hun pijlen te richten op online marketing. Dit voeren ze doorgaans niet zelf uit; online marketing uitbesteden aan een externe partij is de populairste optie. Niet voor niets, zelf aan de slag gaan met online marketing vergt de nodige voorbereiding en daarmee tijd. Veel organisaties zetten die tijd liever anders in, met name door de schaarste op de arbeidsmarkt.

Verschillende vormen van online marketing 

Een partij die bedrijven hulp biedt bij hun online marketing is Endeavour Heroes. Deze partij wijst op het feit dat online marketing tegenwoordig tal van verschillende vormen kent. Denk aan het verschil tussen zoekmachine optimalisatie (SEO), adverteren in zoekmachines (SEA) en bijvoorbeeld social media marketing. Ook marketing in de vorm van vaste nieuwsbrieven is populair. Dat laatste hangt samen met het gegeven dat de band tussen een consument en een webshop veranderd is. Waar men voorheen standaard naar dezelfde fysieke winkels trok, gebeurt dat online veel minder. De prijs voor een product en de snelheid waarmee deze geleverd wordt door een organisatie zijn belangrijker geworden. Met een nieuwsbrief, maar bijvoorbeeld ook middels social media marketing is het voor organisaties mogelijk een consument betrokken te houden. Herinner hen nog eens aan de aantrekkelijke kortingsacties die je momenteel aanbiedt.

Op zoek naar de juiste mix van marketingvormen

Doordat online marketing op tal van verschillende manieren toe te passen is, kan het best lastig zijn hierin de juiste keuzes te maken. Is het verstandig het volledige budget aan online marketing te besteden, of wordt ook reclame in een lokale krant nog gewaardeerd door de consument? Wat is de optimale mix van marketingvormen, kijkende naar de reeds genoemde voorbeelden ervan? Het zijn vraagstukken waar ondernemers het antwoord zelf vaak niet direct op hebben. Daar komt bij dat het antwoord van organisatie tot organisatie verschilt; wat is je doelgroep? Welke producten of diensten bied je aan? Wat is de waarde ervan? Een online marketing bureau helpt hen vast te stellen wat hen het meeste zal helpen zichtbaar te zijn, om zo de omzet te verhogen en te profiteren van de kansen die het internet hen biedt.

advertentie
PREMIUM
Afbeelding
Leven Dailah in teken van God na 'dieptepunt' studententijd Twintigers 23 minuten geleden
PREMIUM
Afbeelding
Jonge scouts naar Zuid-Korea: 'Ik spaar al vijf jaar voor deze reis' 45 minuten geleden
PREMIUM
Afbeelding
Barnevelder Andries (76) zwemt bijna dagelijks in Zeumeren 3 uur geleden
advertentie