Afbeelding
Foto door Andrea Piacquadio

Op vakantie wordt de telefoon minder vaak gebruikt

Partnercontent

Alhoewel de meeste Nederlanders meer en meer afhankelijk worden van hun mobiele telefoon, is er één moment waarop ze deze zelf het liefst een heel stuk minder gebruiken: tijdens hun vakantie. Met name het gebruik van social media wordt door veel mensen tijdens deze periode fors teruggeschroefd.

Dat blijkt uit onderzoek van Interhome onder een representatieve groep vakantiegangers, mannen en vrouwen van 18 t/m 70 jaar met liefde voor reizen. Met de uitkomsten van het onderzoek wil Interhome meer inzicht krijgen in het vakantie- en reisgedrag van de consument.

Tijdens de vakantie minder op de telefoon

Meer dan de helft van de Nederlandse respondenten neemt zich voor zo min mogelijk op de telefoon zitten tijdens hun vakantie. Vooral het gebruik van social media willen zij graag zoveel mogelijk beperken. En al zou je dat misschien niet vermoeden, zijn het ook zeker de jongeren die dit voornemen hebben. Onder jongwolwassen zegt 60% minder op de telefoon te willen zitten. 

De goede voornemens worden door een groot deel van de mensen ook waargemaakt. Ruim 60% van alle respondenten geeft aan daadwerkelijk minder actief te zijn op social media tijdens de vakantie.

Steeds minder vaak naar het reisbureau

De tijd waarin vakanties vrijwel standaard via een reisbureau werden geboekt ligt achter ons. Vrijwel iedere vakantie, of het nu gaat om een verblijf in een vakantiehuis, hotel of in een andere vorm van accommodatie, wordt tegenwoordig online geboekt. Vaak, in 75% van de gevallen, wordt er gezocht via een overkoepelende website met een ruim aanbod of direct op de website van de aanbieder zelf. Bij het boeken laat 11% zich inspireren door online reviews en sociale media.

Die reviews, die spelen met name in de leeftijdsgroep 25 t/m 34 jaar een grote rol. Factoren als omgeving (58%), hygiëne (50%) en ligging (40%) zijn zaken waar we het meest op letten bij het lezen hiervan. Zelf laten we tijdens of na onze vakantie ook regelmatig een review achter, om zo anderen weer van informatie te voorzien.

Ook social media spelen, met name onder jongeren, een steeds grotere rol bij het boeken van een vakantie. Bijna de helft van de jongeren zegt zich te laten beïnvloeden door sociale media als het gaat om het maken van reis- en vakantieplannen. Dit tegen 26% van alle respondenten.

We kijken steeds minder televisie

Een opvallend feit uit het onderzoek: tv kijken tijdens je vakantie, is niet meer zo populair als voorheen: zo’n 80% zegt minder tv te kijken op vakantie dan thuis. Voor een kleine groep vakantiegangers geldt dat de tv te allen tijde aan moet kunnen, zelfs als het programma niet te verstaan is. Zo’n 16% kijkt op reis tv in een voor hen onverstaanbare taal. Met name mannen lijken hier zich schuldig aan te maken, al kan het natuurlijk ook een leuke manier zijn om het vakantieland waar men verblijft een beetje beter te leren kennen.

advertentie
advertentie