Jantine van geitenbokvleesbedrijf BoerenBok is een van de deelnemende agrariërs van de 40 dagen-challenge.
Jantine van geitenbokvleesbedrijf BoerenBok is een van de deelnemende agrariërs van de 40 dagen-challenge. Ede Marketing

'Het worden 40 spannende dagen'

1 oktober 2020 om 19:09 Natuur en milieu

BARNEVELD Tientallen inwoners van de regio Barneveld gaan vanaf donderdag de uitdaging aan: 40 dagen alleen streekproducten uit de regio Barneveld en Ede eten. Ze nemen wekelijks een pakket af met dagelijkse boodschappen, geproduceerd in de streek. Het is een zoektocht naar een duurzame manier om voedsel regionaal te produceren. Dit moet uiteindelijk leiden tot een beter verdienmodel voor de agrarisch ondernemer.

Jannes Bijlsma

Bij de zogenoemde ‘40 dagen-challenge’ halen de deelnemers eens per week een pakket met streekproducten op bij een van de deelnemende streekproducenten in de regio Barneveld. ,,Denk aan de landelijke Hello Fresh-pakketten, maar dan uit de streek”, zegt Barnevelder Marcel Wijnen, bestuurslid van het project ‘Eerlijk Eten uit de Streek’ en in het dagelijks leven directievoorzitter van Rabobank Gelderse Vallei. Hij is een van de deelnemers aan de ‘challenge’. ,,Maar dan met een heel pakket aan boodschappen. Dat is dus niet alleen de avondmaaltijd, maar ook brood, beleg en zuivel.”

GEWOONTE ,,Hier in de regio zijn veel individuele bedrijven die vanaf hun boerenerf hun eieren of vlees verkopen aan consumenten”, vervolgt Wijnen. ,,Het begon met het idee van een 40 dagen-challenge, waarbij de verbinding tussen producent en consument centraal staat. Als je 40 dagen lang iets doet wordt het een gewoonte, zo is onze gedachte. Vandaar deze insteek om dit een langere periode uit te proberen.”

Het idee achter het plan is om op zoek te gaan naar nieuwe verdienmodellen voor agrarische ondernemers. ,,We kijken hoe we de voedselketen duurzamer kunnen inrichten. De agrariër krijgt dan een faire prijs, die de consument daar ook voor wil betalen. Via de traditionele ketens van de retail gaat dit moeizaam: je hebt daar te maken met grote volumes, grote afstanden en lage prijzen. Als boeren hun producten op een regionaler niveau kunnen afzetten, is dat veel beter. Er wordt minder CO2 geproduceerd en boeren kunnen zich meer inzetten voor dierenwelzijn. We zetten een samenwerkingsverband op touw, met zoveel mogelijk streekproducenten uit de omgeving Barneveld en Ede, om een structurele boodschappenstroom op gang te laten komen naar de consument.”

FONDSEN Het initiatief bleek een stevige logistieke uitdaging, vertelt Wijnen. ,,Voor een dag is zo’n pakket relatief eenvoudig samen te stellen, maar de uitdaging is om dit voor een langere tijd te doen. De pakketten moeten worden samengesteld, op een goede, gevarieerde manier. Er horen recepten bij voor de maaltijden, die worden meegeleverd. En er zijn fondsen nodig, want er zijn nog veel financiële vragen die beantwoord moeten worden.” De ‘40 dagen-challenge’ is daarom nu nog een proef. ,,We hopen met 100 mensen te starten, we zitten nu ongeveer op tachtig. Dan denken we redelijk break-even te draaien. We vragen 37,50 euro per persoon, per week. Na afloop evalueren we de 40 dagen en kijken we of we aanpassingen moeten doen. Dan is ook meer duidelijk of er animo voor is, hoe de consument het ervaart en of het logistiek klopt.”

Zelf weet Wijnen nog niet precies hoe wat hij straks in de pakketten met ‘eerlijk eten’ gaat aantreffen. Hij heeft er hoge verwachtingen van. ,,Ik weet zeker dat het aanbod heel gevarieerd zal zijn. De streekproducenten die meedoen, hebben van zichzelf al een enorm assortiment. Ik koop zelf wel eens kalfsvlees bij Ecofields in Wekerom of Van Beek in Barneveld. Hun assortimenten overtreffen bijna de gewone slager.”

JEUGDJOURNAAL Wijnen laat zich de komende weken dan ook graag verrassen. ,,Ik kijk erg uit naar de uitdaging, evenals mijn kinderen. Zij zijn erg enthousiast over het idee van biologisch en duurzaam eten. Kinderen krijgen tegenwoordig veel meer mee over duurzaamheid dan vroeger. Ik kijk graag met ze mee naar het Jeugdjournaal, daar gaat het er zo’n beetje elke dag over.”

Toch neemt bij hen de nervositeit over de komende veertig dagen wel toe. Want wat schaft de pot straks nog? ,,Ze stellen me steeds vaker vragen, zoals: mogen we nog wel chocopasta eten? Krijgen we ook rijst of pasta? Ik heb echte ‘pastamonsters’ thuis. Ik heb hen verteld dat de kans aanwezig is dat die producten niet in de pakketten zitten. Toch blijven ze enthousiast over het biologisch en duurzaam eten. We laten ons verrassen door al het voedsel dat onze regio te bieden heeft. Het wordt een interessante en toch ook spannende tijd.”

PRODUCENTEN De volgende streekproducenten zijn actief betrokken bij de 40 dagen-challenge: Landwinkel Vanelly in Barneveld, de biologische pluimveehouderij De Lankerenhof in Voorthuizen, geitenbokvleesbedrijf BoerenBok uit Harskamp, Ecofields (biologisch kalfs- en lamsvlees en wijn) in Wekerom, Boerderij Het Paradijs in Barneveld, ‘vertical farm’ Milligreens in Barneveld, de ambachtelijk bakkerij Jorisbrood, groenteproducent De Landau en pluimveehouder Kip van de Boer in Renswoude.

Meer info via www.bezoek-ede.nl/40-dagen-eten-uit-de-streek

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie