De groep abonnees van de Barneveldse Krant voor de start van de rondvlucht.
De groep abonnees van de Barneveldse Krant voor de start van de rondvlucht. Erik Roest

´Je vliegt: dat voel je, dat ruik je, dat hoor je, dat zie je´

29 juli 2019 om 11:01 lokaal

BARNEVELD/TEUGE Acht lezers van de Barneveldse Krant kozen zaterdag vanaf vliegveld Teuge het luchtruim met de Antonov-2, een dubbeldekker van Russische makelij. ,,Alle zintuigen worden geprikkeld als je in dit toestel plaatsneemt. Je vliegt: dat voel je, dat ruik je, dat hoor je, dat zie je. Een onvergetelijke ervaring.´´

Vanaf 15.30 druppelen de passagiers op deze zonnige zaterdagmiddag binnen bij The Hangar. Dat is de thuisbasis van het bedrijf Classic Wings op vliegveld Teuge, waar Gerrit den Hartog als gastheer fungeert. ,,Bij moderne vliegtuigen is er tegenwoordig vooral sprake van verplaatsing, heb je niet eens meer het idee meer dat je vliegt´´, vertelt de Stroese volksheld. ,,Vanmiddag ga je meemaken wat het is om echt te vliegen.´´

Vlakbij de startbaan, met uitzicht op de Antonov 2 D-FONL , steekt Rob de Man van wal. ,,Vliegen met deze dubbeldekker is een uit de hand gelopen hobby´´, vertelt de piloot. ,,Doordeweeks vlieg ik op van die grote jets, maar in weekenden en vakanties ga ik op pad met de Antonov. Heerlijk. Ons motto is ´Passion meets tradition´. Dat zegt genoeg volgens mij´´

De Man geniet er zichtbaar van dat hij in de Antonov-2 flink aan de bak moet. Hier zijn geen computers en automatische piloten aan boord, hier moet hij al zijn ledematen en spieren gebruiken om de vlucht tot een goed einde te brengen.

TWEEDE WERELDOORLOG Het toestel stamt uit 1957, zo blijkt uit het betoog van de bevlogen piloot. ,,Het eerste ontwerp werd gemaakt in de Tweede Wereldoorlog. Opdrachtgever was het Russische ministerie van landbouw, dat op zoek was naar een sterk en robuust vliegtuig met een korte start- en landingsbaan, dat in woest gebied actief kon zijn. De opdracht is geslaagd, want de Antonov is een supersterk vliegtuig. Er zijn er in totaal 18.000 van gemaakt. Sommigen worden tegenwoordig gebruikt als kippenhok. Onze dubbeldekker is gelukkig nog volop in bedrijf.´´

Na een fotosessie, waarbij alle passagiers voor het toestel mogen poseren, is het tijd geworden voor de rondvlucht die ons over Deventer, Apeldoorn en de IJssel zal voeren. Als De Man het toestel start, begint er van alles te piepen en te sissen. Geen paniek, want de piloot heeft het gezelschap hier op voorhand al voor gewaarschuwd. Het zweet dat op zijn voorhoofd staat, komt door de hitte, niet door stress.

Na een opwarmrondje over het terrein trekt De Man het toestel de lucht in. De passagiers kijken hun ogen uit. Letterlijk. Ze steken hun camera´s en fototoestellen zo diep mogelijk in de ronde raampjes voor het beste resultaat. Veel gepraat wordt er niet. Iedereen zit ademloos te genieten van het prachtige landschap dat zich onder onze ogen ontvouwt.

De vlucht verloopt vlekkeloos. Na zo´n twintig minuten heeft het gezelschap weer vaste voeten onder de grond. Passagiers en achterban staan klaar met hun fototoestellen en maken vervolgens gretig van de gelegenheid gebruik om plaats te nemen in de cockpit en even te voelen hoe het is om piloot te zijn.

Na afloop krijgt iedereen een certificaat, foto en sleutelhanger mee als herinnering aan een onvergetelijke middag. De lezers zijn eensgezind in hun oordeel. ,,Het was in één woord geweldig.´´

Opperste concentratie bij piloot Rob de Man.
Genieten van het uitzicht.
De Antonov-2 wordt na afloop met blokken vastgezet.
Even voelen hoe het is om piloot te zijn
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie
advertentie