
Bezwaren SGP tegen circus bij vrijwilligersfeest Barneveld
22-11-2011 07:18
67 reacties
BARNEVELD - De SGP in Barneveld heeft moeite met een voorstelling van Wintercircus Martin Hanson tijdens een feest voor vrijwilligers uit de gemeente Barneveld op woensdag 7 december in het Schaffelaartheater.
Volgens de politieke partij zijn er vrijwilligers uit de SGP-achterban die deze avond vanwege principiële bezwaren niet kunnen bijwonen.
Raadsleden Gerard Schotanus van Leendert de Knegt willen van het college weten in hoeverre de gemeente door organisator Welzijn Barneveld is betrokken bij de invulling van de feestavond. ,,Op basis van welke criteria is gekomen tot dit programma?''
De SGP doet verder een oproep om in het vervolg de invulling ,,zodanig te laten zijn dat alle vrijwilligers in de gemeente deze avond zonder principiële bezwaren kunnen bijwonen.''
,,Ondersteunt het college deze oproep en zo ja, wat wordt er door de gemeente ondernomen om hieraan gestalte te geven?'', schrijven Schotanus en De Knegt namens de fractie.
,,We hebben vooral moeite met de uitbundige sfeer, bijvoorbeeld door de muziek, die rondom zo'n circusvoorstelling hangt'', licht De Knegt desgevraagd toe. ,,En er worden door acrobaten halsbrekende toeren uitgehaald, waarmee mensen hun leven in gevaar brengen. Dit soort amusement strookt niet met de manier van leven zoals dat ons wordt voorgehouden vanuit de Bijbel, het Woord van God.''
Maurice op 22-11-2011 09:10
Wat een onzin van de SGP! Als sommige vrijwilligers niet naar het circus willendan hoeven ze niet te gaan. Sommige menseb vinden dat wel leuk.. Probeer je eigen overtuiging niet op te dringen aan anderen!
Coornhert op 22-11-2011 09:50
@Maurice: Het gaat om een bijeenkomst georganiseerd voor vrijwilligers. Als een categorie wordt uitgesloten is er iets niet goed.
Norschoter op 22-11-2011 10:21
Tjonge, die bijbel legt wel veel regels op. Wat mogen ze eigenlijk nog wel?
John op 22-11-2011 11:07
*** Deze reactie is verwijderd omdat deze in strijd is met de huisregels voor deze site. ***
Coornhert op 22-11-2011 11:11
@John, Dat is het nou precies! Als de bijeenkomst deze invulling had gehad, hoe zou er dan worden gereageerd? Dan zou een deel van de mensen zich ook uitgesloten voelen. Daarom: zoek een programma waar iedereen zich in kan vinden.
Wereldburger op 22-11-2011 12:15
Het is kenmerkend dat de morele grenzen, uitgedragen door de ambtsdragers die in het openbaar de reformatorische bevolkingsgroep vertegenwoordigen, veel strikter zijn dan die van de meeste mensen die zichzelf tot deze bevolkingsgroep rekenen. Ook in reformatorisch Nederland wordt de soep niet meer zo heet gegeten als zij wordt opgediend...
Maurice op 22-11-2011 12:22
Maurice op 22-11-2011 12:33
@Coornhert Zo is er altijd wel een gedeelte dat iets niet mag of kan, je kan nu eenmaal niet iedereen tevreden stellen!En het circus lijkt mij nou niet zo extreem..
Coornhert op 22-11-2011 12:54
@Maurice. Dat eerste is waar. Het tweede kun je moeilijk voor iemand anders bepalen.
BB op 22-11-2011 12:55
Vraag me dan toch wel af hoe deze mensen hun huis laten schilderen aan de buitenkant. Een schilder die op een steiger staat om hun huis te mogen schilderen heeft nog meer kans om te vallen en iets op te lopen dan deze geoefende mensen. En een schilder heeft geen vangnet :-)
Persoonlijk vind ik dit erg overdreven, je geeftmensen die niet gelovig zijn nu een programma waarin het geloof centraal staat, doe je dan deze mensen er niet tekort aan?
Ook kom ik regelmatig gelofige mensen tegen op concerten en openbare muziek gelegenheden. Kan me niet voorstellen dat god verboden heeft om in ons leven ook iets plezier te maken
Netty op 22-11-2011 13:23
Netty.
Hoe weten ze zo goed hoe zo'n feest eruit ziet. Zijn ze er al eens geweest of is het van horen zeggen.
Een minderheid wil de meerderheid hun wil weer opleggen.
Zijn ze bang dat ze het misschien toch leuk vinden ?
Jacqueline op 22-11-2011 15:02
Hoe denk u dat Noach de ark heeft gebouwd?? Volop in de steigers en veiligheidskabels? Lees de Bijbel eens wat duidelijker na en verzin niet allerlei regeltjes erbij. Laat iedereen in zijn waarde en oordeel niet constant over anderen die niet in de kerk van jullie komen. Van Onze Lieve Heer hebben wij ogen en oren gekregen om te mogen genieten van het leven, dit is prachtig,het is een genot om te zien hoe de kindersnuitjes hier van genieten van het circus. Dus mensen geniet en leef :-).
Coornhert op 22-11-2011 16:22
Laten we het eens omdraaien. Stelt dat er een samenzangavond voor de vrijwilligers werd georganiseerd. Daar hoeft toch ook niemand aanstoot aan te nemen? Maar dan zou Barneveld dus echt te klein zijn.
Anne op 22-11-2011 16:29
Hebben de Knegt en Schotanus dit zelf bedacht, of hebben de vrijwilligers een
klacht ingediend of komt het van boven zo ze dat altijd zeggen
BB op 22-11-2011 16:57
@Coornhert,
Ik denk als je dat elk jaar zou doen de vrijwilligers ook wel weg zouden blijven van dit feest. De organistatie probeert iest leuks neer te zetten en naar mijn mening hebben ze dat zeer goed gedaan.
Laat de mensen zelf nu de beslissing nemen of ze erheen willen gaan of niet, en leg niets op. De gelovige mensen voelen zich nu al bezwaard om zelf de keuze te kunnen maken.
Bij volgende avond voor de vrijwilligers ( dat zijn trouwens mensen waar we zeer trots op moeten zijn) zal het misschien andersom zijn en dat is ook goed. Maar laat een ieder zelf nu beslissen of ze willen gaan of niet.
Tante Mams op 22-11-2011 17:06
Wat precies een circus is kan een ieder vrij voor zichzelf invullen.
Ik, persoonlijk, vind de wekelijkse verafgoding in de kerken nogal een circus.
Maar maakt niet uit, wees vooral vrij om te doen wat een ieder goed dunkt.
Dat lijkt mij bij deze invulling ook op zijn plaats, vind je het leuk dan ga je erheen, vind je het niet leuk blijf je lekker thuis.
Ik vind overigens een circus met dieren niet zo leuk omdat ik niet zo van gedwongen kunstjes houdt.
Maar dit terzijde.....
Barneveldster op 22-11-2011 18:35
We leven in 2011,
Muziek en gezelligheid hoort er nu eenmaal bij.
Ik zou zeggen, wees blij dat er een keer iets geregeld wordt?Vrijwilligers zijn niet te missen in de maatschappij, dus dat hun iets gegund wordt, is alleen maar dankbaar.
En als God niet wil, dat de mensen van het circus iets overkomt,zal er niks gebeuren.
En volgens mij staat er in de bijbel niet: Gij mag niet naar een circus gaan..
Of heb ik dit verkeerd?
Inge op 22-11-2011 18:38
Het programma ziet er erg leuk uit. Heeft Welzijn Barneveld super in elkaar gezet! Wat leuk dat er een overkoepelde activiteit is voor alle vrijwilligers van Barneveld. Helaas zullen er altijd mensen bij bepaalde activiteiten niet mee willen doen. Dat heet in Nederland geloof ik "keuzevrijheid" oftwel "VRIJWILLIG" deelnemen aan deze avond? In de uitnodiging van Welzijn Barneveld ben ik het woord "verplichte deelname" niet tegengekomen.
edenaar op 22-11-2011 18:51
ja wel allerlei opmerkingen over aanstootgeven enz enz en muziek wat te hard staat,maar moet je die meiden soms zien doen als pa niet in de buurt is.
Coornhert op 22-11-2011 19:03
@Inge. Natuurlijk is niemand verplicht er naar toe te gaan. Maar als je iets organiseert voor een bepaalde doelgroep is het wel fijn als iedereen er bij kan zijn en niemand uitgesloten wordt. Dat heeft dus niets te maken met iets opleggen aan anderen. We moeten geen dingen door elkaar halen.
Harco op 22-11-2011 22:33
Koning David liep ook te dansen en te zingen toen hij Jeruzalem introk. Ik wil maar zeggen: uitbundigheid is van alle tijden en plaatsen. Waarom neemt de SGP aanstoot aan zaken die in de Bijbel heel gewoon zijn/waren? Een oplossing zou zijn: 2 avonden voor vrijwilligers. Één voor reformatorische mensen en één voor andersgezinden. Is misschien ook het probleem van de overboekingen opgelost (zie papieren versie B.K.).
AJ op 23-11-2011 07:36
Dit doet me denken aan een andere bevolkingsgroep die ook altijd eist dat alles aan hun wordt aangepast in plaats van andersom. Geloof en politiek hoort niet en gaat niet samen zoals je ook hier weer kunt zien, als deze klacht vanuit de pvda kwam en betrekking had op moslims was het landelijk nieuws geweest.
Coornhert op 23-11-2011 09:05
@AJ Wat een onzinverhaal. Het gaat heel simpel om een bijeenkomst die voor een breed samengestelde groep vrijwilligers wordt georganseerd. Het is dan wel zo aardig dat iedereen daaraan kan meedoen. Dat heeft helemaal niets te maken met het opleggen van iets aan anderen. Gewoon een beetje rekening met elkaar houden, dat is alles.
Inge op 23-11-2011 09:33
@Coornhert; van iets opleggen aan andere is mijns inziens ook geen sprake als er iets vrijwillig is. Natuurlijk is het mooi al iedereen deel kan nemen. Echter; net zoals die kok die niet koken kan voor alle monden, blijkt dat ook elke keer met het organisen van activiteiten er mensen zijn die zich niet kunnen vinden in de activiteit. Persoonlijk vindt ik echter een dergelijke ophef die hierover gemaakt wordt niet gepast. Respect voor elkaar denk- en levenswijze geldt voor ons allemaal!
voorthuizenaar op 23-11-2011 09:58
waar maken jullie je druk om. Ik heb begrepen dat er zoveel aanmeldingen zijn dat toch niet elke opgegeven vrijwilliger van het circus kan genieten, omdat het al vol zit.
T is een leuke suggestie van de gemeente, laten we het vooral ook zo houden.
D op 23-11-2011 17:19
dhr Schotanus heeft zijn plezier paar jaar geleden al gehad met het bezoek van kelly.
http://www.youtube.com/watch?v=D4lSFIuJd6A
en nu is dit verboden . wat een vertrutting.
Brro op 23-11-2011 20:07
We hebben de Telegraaf weer gehaald dankzij de SGP. Denkt heel Nederland weer dat we in Barneveld in het stenen tijdperk leven.
Mevr op 23-11-2011 21:12
***Reactie verwijderd, suggestief taalgebruik. In strijd met huisregels van deze site.***
Bedroefde voorthuizenaar op 23-11-2011 22:14
Dit is een grapje...toch? A toe nou....nope zag het net op de telegraaf. Sgp maakt zichzelf weer erg belachelijk. Dat is niet erg dat is hun eigen probleem maar helaas ik woon in voorthuizen en schaam me dood dat ik in dezelfde gemeente woon die hierdoor weer op deze manier in het nieuws komt. Die mensen van Sgp moeten nu toch echt eens ophouden en zich bezig houden met zinvolle dingen in het leven. Stop nou eens met het opleggen van jullie eigen ziekelijke regeltjes aan anderen. Ga op een eiland wonen bij elkaar en val ons niet hiermee lastig!! Sgp stond al ahum niet erg hoog bij me aangeschreven maar bereikt nu een dieptepunt. Schaam je diep.
willem op 24-11-2011 18:26
Echt die Sgpers moeten nu toch echt eens stoppen met zichzelf en Barneveld belachelijk maken.
Wat een bekrompen volkje is dit toch, het wordt echt tijd dat de sgp eens weggestemd wordt bij de verkiezingen.
@Coornhert, jij kunt ook beter ergens in een hutje op de hei gaan wonen,
Ik vraag me trouwens af hoe jij hier kunt reageren want uit je reakties blijkt overduidelijk dat jij ook zo'n sgp fan bent en die mogen geen tv en ook geen internet.
***Reactie deels verwijderd, ongepast taalgebruik. In strijd met huisregels van deze site.***
Coornhert op 24-11-2011 21:00
@Willem. Met ongefundeerde verdachtmakingen maak je je zaak niet sterk. Triest dat het nodig is dat de redactie je op een paar elementaire fatsoensregels moest wijzen. En verder: Zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.
Mevr op 24-11-2011 22:27
*** Deze reactie is verwijderd omdat deze in strijd is met de huisregels voor deze site. ***
Coornhert op 24-11-2011 23:31
@Mevr. Misschien moet u eens bij uzelf te rade gaan? Kan het misschien zijn dat u zich een beetje laat meeslepen door emoties en daardoor doorslaat? Blijkbaar is het niet mogelijk om op een nuchtere manier argumenten uit te wisselen. En dat is jammer.
AJ op 25-11-2011 13:30
Coornhert, de meeste mensen die hier reageren zijn nuchter, maar het is over het algemeen de sgp en zijn aanhang waar niet mee valt discussieren. Alles moet altijd aan hen aangepast worden omdat ze er om "principiele" redenen niet mee kunnen leven, wat mij betreft vertrekt de sgp en zijn aanhang naar een plaats waar ze in alle rust en stilte kunnen leven, want ik begin om "principiele" redenen de sgp een beetje zat te raken.
Coornhert op 25-11-2011 14:01
@AJ Het gaat om verdraagzaamheid. Als mensen een andere opvatting hebben, wil dat niet zeggen dat er niet mee valt te discussiëren. Barneveld is een veelkleurige samenleving waar iedereen zijn ding kan doen. Hier gaat het echter om iets dat voor iedereen toegankelijk moet zijn. Als dat niet zo blijkt te zijn, is er iets niet in orde. De gemeente gaat ook geen psalmzangavond voor vrijwilligers organiseren, om maar iets te noemen.
Mevr op 25-11-2011 15:09
@Coornhert
Denk dat eerder jij bij je eigen te rade moet gaan,en natuurlijk spelen emoties een rol het is toch steeds de sgp die de normale/leuke dingen niet ziet zitten iedereen hun wil op leggen dat is wat ze willen alleen de principes van de sgp spelen een rol ziek word ik van dat clupje
Nu gaat het om een circus dan weer over zondagsrust of spor,laat iedereen in zijn waarde en leg niet jullie wil op aan niet kerkelijken,ik verlang toch ook niet dat jullie niet op zondag naar de kerk gaan,want dat verstoord mijn zondagsrust,leven en laten leven,maardat is blijkbaar erg moeilijk voor de sgp.
Coornhert op 25-11-2011 15:15
Beste Mevr. Er wordt u geen strobreed in de weg gelegd. U kunt gaan zwemmen op zondag, u kunt naar het theater, naar het café, wat u wilt. Maar dat is niet waar het hier om gaat en waardoor de discussie steeds wordt vertroebeld. Nogmaals, de gemeente organiseert iets voor vrijwilligers en het enige dat gevraagd wordt is of het misschien mogelijk is iets te organiseren waar iedereen zonder problemen aan kan deelnemen. Niets meer en niets minder. Waarom reageren mensen als een kind van wie een snoepje wordt afgepakt?
Netty op 25-11-2011 16:59
IK heb begrepen dat er te weinig plaatsen zijn om iedereen te laten genieten van het circus.
Als de gemeente nu eens een tweede avond organiseert , bv een psalmzangavond in een van de kerken dan is iedereen toch te vreden.En is het probleem opgelost.
En is er een einde aan dit "probleem ".
ReinB op 25-11-2011 17:10
Laten we het eens vragen aan dat deel van de "refo's" wat nog zelfstandig durft te denken en daar ook nog al dan niet anoniem voor uit durft te komen. Dat kan hier namelijk moo:
Wanneer je mocht kiezen tussen een psalmzangavond en een avond circus, wat zou je dan doen?
AJ op 25-11-2011 18:50
Nou Coornhert, als het aan de sgp ligt was het zwemmen op zondag en de openstelling van de zwembaden en cafe`s allang verboden geweest, als je de krantenberichten een beetje volgt had je kunnen zien dat ze dat elke keer weer proberen, ze redden het niet om dat ze (nog) geen meerderheid vormen. En dat is nou net de reden waarom men zo fel reageert, niet sgp`ers worden het gewoon zat dat er elke keer door 1 groep dezelfde mensen wat verboden/gewijzigigd moet worden terwijl ze er toch al niet aan mee willen doen, of ziet u soms wel groepen gereformeerden de kroeg in duiken na de kerkdienst? Wat mevr. aanhaalt is een goed punt, alleen jammer dat er in Nederland wel vrijheid van godsdienst is geregeld volgens de grondwet maar dat er tegelijkerheid wel politieke partijen bestaan op basis van een geloof en dit via de politiek proberen op te dringen aan de rest van de burgers. Wat mij betreft mag dit per vandaag verboden worden, godsdienst hoort niet in de politiek thuis!
Coornhert op 25-11-2011 19:27
@AJ Gelukkig leven we niet in een totalitaire staat, maar in een democratie. De SGP houdt zich te allen tijd aan de democratische spelregels, maar als ik sommige opmerkingen hier hoor, dan denk ik dat de dictatuur niet ver weg is.
Mevr op 25-11-2011 20:46
@Coornhert
Democratie,maar de sgp verbied maar al te graag,en wil maar al te graag dat er op zondag overal een slot op de deur zit,behalve op de kerk en wil maar al te graag die regels aan niet gelovigen op leggen,en dat is fout.
Geloven doe je thuis of in de kerk maar val er verder niemand mee lastig en probeer het ook niet aan iemand die niet geloofd jullie regels op te leggen.
Coornhert op 25-11-2011 21:02
@Mevr. Ik geloof niet dat u iets van democratie begrijpt. Zaken worden in dit land bij meerderheid geregeld. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat ambtenaren die altijd prima hebben gefunctioneerd opeens worden ontslagen.
willem op 26-11-2011 09:18
Coornhert de sgp houdt zich niet aan democratische regels.
De Sgp komt alleen op voor zijn eigen aanhang en verder voor niemand. Is het trouwens democratisch dat vrouwen niet mogen stemmen?
De SGP neemt vormen aan van een sekte en die moeten direct de kop ingedrukt worden.
Jij weet overal een mooie reaktie op terug te geven je hebt alleen zelf niet in de gaten hoe bekrompen je bent.
En dat mijn eerdere reaktie aangepast is dat snap ik niet, ik heb niets onfatsoenlijks gezegd, alleen de waarheid en die is soms hard.
John Coenraadts op 26-11-2011 09:42
Wat ik hier ga schrijven is MIJN mening. We hebben recht op vrijheid van meningsuiting. Hoewel ik dat soms betwijfel omdat er veel censuur is als het over de SGP gaat!
Je mag hier niets over de SGP zeggen, maar ik vind dat de SGP hiermee wel weer laat zien dat zij willen dat de rest van onze vrijwilligers doet wat of de SGP wil.
Zeg je iets verkeerds over de SGP of heb je een andere invulling wordt je reactie verwijderd zodat deze mensen van de SGP niet gekwetst worden. Maar de mensen van de SGP mogen wel andere mensen kwetsen door ze uit te sluiten. Ik ben van mening dat de SGP meer eigen regels heeft aangenomen dan dat er in de Bijbel staan. Natuurlijk is dat iets wat ze zelf moeten weten. Maar om dan anderen die niet van dezelfde "club"zijn daar mee op te zadelen gaat mij ietswat te ver.
We haalden zelfs het landelijk nieuws. Het is niet de eerste keer dat we het landelijke nieuws haalden door de SGP. Men wilde Barneveld op de kaart zetten, prettig leven in Barneveld en dergelijke... maar dat waag ik te betwijfelen met dit soort incidenten die aangezwengeld worden door de heer Schotanus. Door deze hele "circus" staat Barneveld inderdaad opnieuw op de kaart. Maar niet in positieve zin. Is dat dan wat we willen?
Coornhert op 26-11-2011 16:33
Er wordt nogal moeite gedaan om op valse gronden een vijandbeeld van de SGP neer te zetten>
1. De SGP houdt zich al sinds 1918 keurig aan de Nederlandse wet. We leven in een rechtsstaat. Mocht de SGP zich niet aan de wet houden, dan hebben we de rechter om de partij ter verantwoording te roepen.
2. SGP-vrouwen mogen stemmen en doen dat ook massaal. NIemand die ze een strobreed in de weg legt.
3. De SGP sluit niemand uit, integendeel. De partij kwam slechts op voor mensen die worden uitgesloten. We moeten ze zaken niet omdraaien.
4. We leven in een democratie. Daar hoort bij dat er ook ruimte is voor partijen met opvattingen die je niet deelt. Zuilke partijen uitsluiten past meer bij landen als Noord-Korea.
Mevr op 26-11-2011 17:08
Ach probeer maar eens te trouwen met een geroformeerde eens kijken of je uitgesloten wordt als je niet in de kerk en volgens hun regels je trouwdag invult
Geen muziek geen dansen enz...
AJ op 26-11-2011 19:20
Coornhert is al onherstelbaar gehersenspoeld zo te zien, oftewel blind voor elke andere mening zoals het een goed sgp`er betaamd, want zij menen altijd het alleenrecht op de waarheid te hebben. sgp vrouwen mogen stemmen ja, alleen om de sgp groter te maken want liever nog zouden de sgp`ers het stemrecht voor vrouwen weer verbieden. Kom op zeg, de sgp sluit niemand uit en is een democratische partij? Als de sgp het voor het zeggen zou hebben leefden we nu een theocratie net zoals Saudi-Arabie, als je dit niet gelooft, of wederom ontkent, zou ik het partijprogramma maar eens goed doornemen.
Coornhert op 26-11-2011 21:51
AJ Mijn conclusie is dat afwijkende meningen niet op tolerantie hoeven rekenen van libertijnse gelijkheidsdenkers. Het zij zo.
Dick op 26-11-2011 21:54
Het Wintercircus is al 33 jaar een circus met mooie en nette acts. Ik heb de repetities meegemaakt van het circus en heb nog nooit zoveel liefde gezien die de artiesten hebben voor hun honden, paarden en andere huisdieren. Ik denk dat de kippen in legbatterijen, waar Barneveld zo beroemd om is, het veel minder plezierig hebben. Stelregel in het circus is dat mocht er iets bijzonders aan de hand zijn, de dieren voorrang hebben!!!!!! En de artiesen zelf? Die zijn veelal erg gelovig!!!!!!
Ga het circus zien ( als er nog kaartjes zijn) en oordeel dan zelf.
Dick op 26-11-2011 22:07
Ik zag het Wintercircus Martin Hanson zelfs net op TV en het ging over Barneveld. Ik denk dat het Wintercircus wel blij is met deze aandacht veroorzaakt door mensen die dit juist niet willen!! ik begrijp er niets meer van.
Anne op 26-11-2011 22:15
Coornhert is niet helemaal op de hoogte of wil het niet weten
1) de rechter heeft besloten dat de sgp geen vergoeding meer van de staat ontvangt i.v.m. de rechten van de vrouw.
2) de dames moeten stemmen,maar hebben geen toegang tot de sgp,geen strobreed
in de weg ?.Hoe bedoel je
3)sgp sluit niemand uit maar dames met lange broek doen niet mee
voorthuizen op 27-11-2011 00:23
Van harte gefeliciteerd Coornhert, je hebt de televisie bereikt met het circus en Barneveld werd weer genoemd en belachelijk gemaakt. Ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is Barneveld zo negatief neer te zetten. Als je zegt dat je in Barneveld woont moet je meteen in de verdediging en zeggen dat je daar niet bij hoort.
Rene op 27-11-2011 09:58
Ik zie geen probleem waarom de dhr. L. de Knegt een probleem heeft met "uitbundige sfeer en circusvoorstelling"...... De gemeenteraadsvergaderingen lijken daar ook soms net op en daar gaat dhr. L. de Knegt toch wel naar toe?!
Wat betreft die halsbrekende toeren: ook die worden in bovengenoemde vergaderingen toegepast om iets voorelkaar te krijgen.
Dan zal dus de locatie wel het probleem zijn.....
ReinB op 27-11-2011 15:29
@Coornhert. Het feit dat ik op zondag reageer is natuurlijk al een doorn in je oog en mogelijk een gruwel voor je aangezicht, maar ik doe het toch maar, want vandaag geniet ik van mijn vrijheid, en daar hoort dus ook bij : zonder je schuldig te hoeven voelen op internet kijken, naar de kerk gaan wanneer ik daar behoefte toe voel en niet omdat het moet, en ook , wanneer IK dat leuk vind, naar een onschuldig circusvermaak te gaan. MIsschien zoek ik straks ook nog wel een mogelijkheid op om in Barneveld een kopje koffie of een pilsje te gaan drinken waar een ander dan op zondag voor moet werken.
Gewoon, omdat dit allemaal kan en we in een vrij land leven wat niet zo is als bijvoorbeeld Afghanistan, waar de Taliban wel even menen te kunnen bepalen hoe een ander zich dient te kleden, te gedragen, te denken. Waar de Taliban menen dat cultuur en unst dingen van de duivel zijn en waar vrouwen geen rechten dan het aanrecht hebben, of ze nu wel of niet mogen stemmen. Wanneer je maar op een partij mag en moet stemmen, op straffe van eeuwige verdoemenis, heeft dat stemrecht trouwens weinig waarde.
Ik meen dat onze lieve Heer de mens heeft geschapen met een eigen vrije wil, die soms een handje geholpen kan worden, maar nooit gedwongen. Ook niet als die wil een andere is dan die van de god uit de bijbel, of van die uit de Islam.
Coornhert op 27-11-2011 16:44
@ReinB. Nu nog je vooroordelen opzij zetten en je bent geslaagd voor de inburgeringscursus!
Mevr op 27-11-2011 16:55
Coornhert,gaat rare antwoorden geven,hij weet het niet meer.
Zijn antwoord slaat tenminste nergens op.
Bea op 27-11-2011 18:06
Ik denk dat Coornhert het verder maar opgeeft. Hij heeft zijn standpunt uiteen gezet. En daar krijgt hij hatelijke en bekrompen reacties op, zo zelfs dat ze verwijderd of deels verwijderd worden...
Reacties van mensen die zelf zogenaamd zo ruimdenkend zijn, en ondertussen de SGP willen verbieden..... iets van "een balk en een splinter...." Dat ruimdenkend zijn van jullie is dus ook niet meer als een schijnvertoning.
Kom op zeg; we leven in een democratisch land (nog wel) ieder mag zijn eigen mening hebben, en daar hoef je het niet mee eens te zijn.
wim op 27-11-2011 20:34
De enige volksvertegenwoordiger die na de oorlog in '45 uit de politiek werd gezet wegens collobaratie was SGP voorman Kersten. Dat naast de NSB 'ers. Heulen met de vijand. Dat zegt genoeg over de SGP die nog steeds in het verleden leeft. Ze hebben blijkbaar nog steeds niets geleerd. Nu een circus...morgen.... Het is een soort Taliban maar dan in de bijbelbelt.
AJ op 27-11-2011 23:02
Bea, een mening hebben mag zeker, ook Coornhert natuurlijk. En mijn mening is dat de sgp inderdaad verboden mag worden op basis van het feit dat zij een theocratie nastreven, en dat strookt geheel niet met de democratie waarin wij nu leven. Wat u daarvan vind moet u geheel zelf weten natuurlijk.
ReinB op 28-11-2011 13:25
@ Coornhert: Je laatste antwoord raakt werkelijk kant nog wa. Wanneer we het over vooroordelen gaan hebben dan weet ik wel een groep die daar last van heeft. En die zit niet bij een inburgeringscursus.
@Bea Niemand wil de SGP verbieden, dat is juist het vreemde. De SGP daarentegen wil wel van alles en nog wat verbieden, niet alleen voor de eigen leden, maar ook voor hen die niets met de SGP of met religie van doen hebben. Over balk en splinter gesproken. De SGP moet leren dat democratie - waar Coornhert zo de mond van vol heeft - dus ook betekent dat je een ander laat doen waar die zin in heeft, en dat je dat niet kunt doen met regeltjes die alleen vanuit de eigen optiek zijn vastgesteld. en die je dan vervolgens aan anderen wilt opleggen.
.
Mustafa op 28-11-2011 15:08
*** Deze reactie is verwijderd omdat deze in strijd is met de huisregels voor deze site. ***
Klaas op 28-11-2011 21:26
Er wordt steeds maar voorbij gegaan aan een heel belangrijk vergeten punt : Onze lieve heer is de schepper van hemel en aarde , dus ook de schepper van het circus en alle andere wereldse dingen..
Conclusie : het is alleen maar fijn dat HIJ dit voor ons gemaakt heeft en dat wij daarvan mogen genieten , hoe werelds dan ook.
Ohja , kom nu niet aan met het verhaal van de valse profeet , het gaat niet om een verhaaltje maar om een stukje schepping en inrichting en daar is alleen HIJ toe bevoegd.
***Reactie deels verwijderd, ongepast taalgebruik. In strijd met huisregels van deze site.***
John Coenraadts op 29-11-2011 09:23
Zoals ik al eerder zei, mag je weinig tot niets niets over de SGP hier in Barneveld zeggen. Want wat zie ik als ik de lijst bekijk met de meeste reacties?
Daar staat dit artikel niet meer bij? Volgens mij klopt er het een ander niet dan als dit artikel op de een of andere manier wordt weg geveegd zonder dat men het merkt?
Jammer dat het dan toch gebeurd. Het is toch ondertussen een bewezen feit dat men het onzin vind hoe de SGP hier in Barneveld reageert op een nog te komen vrijwilligersfeest.
ReinB op 29-11-2011 12:39
@John Coenraadts: Het lijkt er inderdaad sterk op dat hier op de site van Barneveldse krant zwaar wordt gecensureerd wanneer het de SGP betreft. Dit topic is inderdaad op wonderbare (!) wijze verdwenen uit de lijst met meeste reacties.
Blijkbaar is men bang om een deel van het lezersbestand te verliezen. Kan de redactie misschien in deze discussie hierop reageren?
Agenda Barneveldse Krant
25-05Auto's botsen op Scherpenzeelseweg ... 25-05Nieuw sportveld op Lijsterhof in ... 25-05'Korting ruim miljoen van de baan ... 25-05Alle ogen gericht op Voorthuizen 25-05Barneveld klaar voor 'Spelen' 25-05Barnevelder onderuit in Lunteren ... 25-05Caravanbrand op camping in Stroe 24-05Wateroverlast in regio Barneveld ... 24-05Hoogste punt voor Donnerschool in ...
Meer Laatste nieuws >
Meest gelezen artikelen
22-05BDU-lezersactie: Maak kans op vrijkaarten ...2 25-05Agenda Barneveldse Krant 23-05Prijswinnaar BDU-Lezersactie rondvlucht ... 21-05Sportschool Helsdingen in Barneveld ...30 19-05Bestuurder minibike gewond bij ongeval ... 19-05Een nieuw stukje Barneveld vanuit ...1 23-05Vijf gewonden bij ongeval Wesselseweg ...1 19-05SDVB start nacompetitie sterk 19-05VVOP en Terschuur tegenover elkaar 22-05Flinke stijging faillissementen in ...1Meeste reacties
21-05Sportschool Helsdingen in Barneveld ...30 22-05BDU-lezersactie: Maak kans op vrijkaarten ...2 24-05Provincie: 'Geen geld stoptrein Amersfoort ...1 23-05Kootwijkerbroek is drie picknicktafels ...1 21-05Unieke titel voor DWS een feit1 21-05270 shantyzangers in centrum Barneveld1 19-05Een nieuw stukje Barneveld vanuit ...1 22-05Flinke stijging faillissementen in ...1 23-05Vijf gewonden bij ongeval Wesselseweg ...1







Misbruik



